“Zijn we er al? Mogen we een snoepje? Hoe lang is het nog?” “Als jullie tien minuten stil zijn, dan krijgen jullie daarna een snoepje,” zeggen mijn zusje en ik tegen mijn ouders. Het is 1996 en we zitten in de oldtimers van de Oude Tufferbaan in de Efteling. Voor heel even zijn de rollen omgedraaid en hebben wij als kinderen te maken met de vragen, wensen en verwachtingen van onze ouders. En die vallen niet mee 😉 Zo werkt het in het ‘volwassenleven’ ook: door in die andere rol te stappen, krijg je ineens een veel beter beeld van de ander. Stap als organisatie ook eens in de Tufferbaan en bekijk jouw doelgroep vanuit een ander perspectief.

Draken en heksen
Ik geloof absoluut in sprookjes. Prinsen, kikkers, heksen en kronkelige paadjes. Ik zie ze dagelijks voorbijkomen. Het managen van de verwachtingen van klanten, het beloven (en vervolgens ook waarmaken) van acties, dromen en doelen. Met de juiste communicatie kun je de wereld veranderen. Kun je Hans uit zijn hokje bij de heks bevrijden en er met het goud van de draak vandoor gaan. Kun je roodkapje behoeden voor de wolf en versta je de trollenkoning als geen ander. Kun je alles overzien als Langnek en betover je jouw publiek met jouw verhalen zoals alleen de sprookjesboom dat bij kinderen kan.

Draai de rollen om
Doeltreffende communicatie is communicatie op maat. Door in de huid van jouw doelgroep te kruipen, kun jij een goed beeld krijgen van de wensen, problemen en uitdagingen van jouw doelgroep. Door de rollen om te draaien en vanuit je doelgroep te kijken (in plaats van vanuit jezelf en je eigen standpunt), kun je tot verrassende conclusies komen en tot bijzondere ontdekkingen. Dan blijkt ineens dat roodkapje allang door heeft dat de wolf in het bed van haar grootmoeder ligt. En dat Grietje de sleutels van de gevangenis van Hans heeft weten te bemachtigen. Ze wacht enkel nog op het juiste moment om haar broer te bevrijden. En de trollenkoning? Die is voor jouw onverstaanbaar, maar blijkt zijn boodschap perfect over te brengen aan zijn mede trollen.

Verdiep je in de ander
Soms zit de wereld anders in elkaar dan we denken. Zo nu en dan komen we tot geheel andere conclusies, standpunten en uitgangspunten wanneer we ons écht verdiepen in een ander. Wanneer we vragen stellen en het gesprek aangaan. Ga jij op onderzoek uit in jouw sprookjesbos?


Er is (bijna) niets zo leerzaam als lezen. Je verrijkt je wereld, doet nieuwe inzichten op en kunt helemaal opgaan in een verhaal. In deze reeks nemen we een duik in mijn boekenkast. Ga je mee?

Vorige week: Het leven van een loser – over ‘de underdogpositie’ en jezelf kwetsbaar opstellen
Volgende week:  Pogingen iets van het leven te maken – over voor- en tegenspoed
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Kan jouw (zorg- of welzijns)organisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

 

 

 

-->