De wekker gaat. Althans. Die gaat over een half uur. Nu gaat mijn pre-wekker, in de vorm van drie joelende kinderen. De dag is begonnen! Ik spring uit bed (bij wijze van spreken dan hè) en start de ochtendspits. Voor ik de kleding van de kinderen pak, check ik weeronline.nl. Je weet het immers maar nooit in Nederland. Hoera! Weercijfer 10! Ik grijp wat korte broeken en shirtjes en de dag kan beginnen. 

 

Maar bij de eerste stap die ik buiten zet merk ik: dit. is. geen. tien.

Dit is een Sahara.

Dit is een barbecue.

We worden geroosterd.

 

Wie heeft in hemelsnaam bedacht dat 35 graden en volle zon een weercijfer TIEN is?

Voor wie?

Voor de salamanders onder ons?

 

Nu ben ik ook wel een zeurpiet hoor. Ik begin al te zweten bij 20 graden. En wanneer het kwik boven de 25 stijgt, dan begin ik te piepen en te klagen.

Maar goed, terug naar de vraag: waarom krijgt de samenstelling ‘35 graden, geen regen, amper wind’ het weercijfer 10? Deze temperatuur lijkt me niet goed voor een grote groep mensen (bejaarden, kleine kinderen, baby’s en Gothics). Het lijkt me tevens niet goed voor de meeste dieren. En daarnaast lijkt het me verre van goed voor de natuur.

Een rondje Google leert dat Weeronline elke dag begint met een 10. Dat cijfer staat voor een dag zonder wind, waarop de zon volop schijnt. Harde wind, neerslag (hoeveelheid en duur) bepalen vervolgens hoeveel punten aftrek die dag krijgt.

En wat blijkt? Temperatuur wordt helemaal niet meegenomen in de berekening. Enkel wanneer het om extremen (heul koud en heulheul warm) gaat.

Weeronline gaat simpelweg uit van ‘het lievelingsweer van de grootste groep mensen’. En dat is dus hele dag zon en geen wind.

 

Wat leert jou dit als ondernemer?

  1. Wil je zoveel mogelijk mensen bereiken en tevreden stemmen? Dan ga je in je communicatie uit van ‘de voorkeur van de grootste groep mensen’. De ‘zon en geen wind’-groep zeg maar. Risico hiervan is dat er bínnen die grote groep nog veel verschillen zijn (liefhebbers van warm, koud, beetje wind, matige wind, tegenwind, afijn, je snapt het idee). En het gevolg daarvan is dat je iedereen bereikt, maar niet ráákt.

  2. Wil je mensen niet alleen bereiken, maar ook raken (in actie krijgen, overtuigen, behagen)? Dan kies je in je communicatieuitingen voor een gerichte aanpak en een specifieke doelgroep:
    Weeronline voor Gothics in de zomer.
    Weeronline voor ouderen in een verzorgingshuis.
    Weeronline voor pasgeboren baby’s.

Voel je het verschil? Bij de tweede kun je véél gerichter communiceren. Je kunt veel beter op de wensen, problemen en verlangens van je doelgroep inspelen. Je kunt adviseren, tips geven en informeren. Je kunt je voorstellen dat dit ook voor meer interesse en binding zorgt.

 

Hoe pak jij het op dit moment aan in jouw organisatie of onderneming? Ben jij de algemene weeronline? Of de specifieke?

 

PS. Wil je hier meer over weten? Tijdens een workhop of lezing neem ik je mee in de wondere wereld van doelgroepgericht communiceren. Je leert hoe jij jouw (ideale) klant bereikt én raakt. 

 

Ben jij toe aan een flinke dosis (ondernemers) inspiratie en communicatietips? En wil jij geen editie van Moor Breekt de Week meer missen?

Vul dan hieronder je naam en e-mailadres in. Je ontvangt dan ook meteen mijn E-book voor ondernemers cadeau!

[et_bloom_inline optin_id="optin_4"]

Terug naar het blogoverzicht.

Terug naar de homepage.