“Kijk, dit zou je énig staan!” zegt de verkoopster enthousiast. Ze houdt een paarse glitterjurk omhoog. “Eh,” stamel ik. “Ik eh, weet, eh..” “Nee joh, hartstikke hip en het zal je zó mooi staan.” Met enige tegenzin pak ik de jurk en slenter richting het pashokje.
WARNING! WANNEER JE GEVOEL ZEGT DAT JE IETS NIET MOET DOEN, DOE HET DAN NIET. ⚠️
Natuurlijk gelden hier uitzonderingen op. Soms is het goed om éven tegen je gevoel in te gaan. Omdat je gevoel je op dat moment (onnodig) klein houdt, omdat het goed is om uit je comfortzone te stappen of omdat je soms gewoonweg stappen moét zetten die niet prettig voelen. Maar dat geldt NIET voor de paarse glitterjurk. Ik herhaal: NIET.
Want ja, de jurk stond me goed.
En ja, ik zag er uit als een paarse discobal uit de jaren ‘80.
Conclusie: de jurk en ik zijn niet samen de deur uit gegaan. Want net als bij een date, een kennismakingsgesprek met een collega-ondernemer of potentiële klant voel je vaak intuïtief heel goed aan of ‘het iets wordt’.
Dat is met communicatie ook zo hè. Je kunt proberen een topblogger, mastervlogger, social media goeroe of nieuwsbriefdeskundoloog te worden, maar als het je niet ligt dan kost het je a) heel veel moeite en b) heel veel tijd en levert het je in verhouding amper iets op.
Wat dan wel?
Laat de paarse glitterjurk links liggen. Zelfs als iedereen ‘m aantrekt ‘omdat het hip is’. Ga voor iets wat bij jou past. Waar jij je goed in voelt. En dat mag bést iets zijn wat je nog nooit eerder gedragen hebt. Een nieuw soort vorm. Een nieuwe kleur. Of nieuw materiaal. Maar laat je in de basis leiden door twee zaken:
1) Wat past bij mij als persoon?
2) Bij welke gelegenheid draag ik het?
Gaat het om een dagelijkse outfit (elke dag een bericht op social media) of gaat het om een feestelijke gelegenheid (een eenmalige webinar). Wil je flink uitpakken en ga je voor extravagant? Of wil je de nadruk leggen op duurzaamheid en ga je voor 2e hands? Wil je benaderbaar overkomen of juist jouw autoriteit benadrukken?
Neem jouw bedrijfscommunicatie deze week eens onder de loep. Probeer jij jezelf steeds in die paarse glitterjurk, dat strakke maatpak of dat veel te comfortabele huispak te hullen? Ga eens na of dat wel de beste outfit voor jou is. Stel jezelf de komende week de volgende vragen: wat past bij mij als persoon? En wat is mijn communicatie doel*?
*Meer klanten, meer likes, meer omzet, meer betrokkenheid, betere balans, etc.
En ontdek of jouw huidige communicatie (nog) past bij wie jij bent en wat je wilt bereiken.
Kun je daarbij wel wat hulp gebruiken? Ik ga graag met je aan de slag. Tijdens een interactieve strategiesessie duiken we in jouw vraag en ga je vol praktische info, tips, adviezen en to-do’s de deur uit.
Ben jij toe aan een flinke dosis (ondernemers) inspiratie en communicatietips? En wil jij geen editie van Moor Breekt de Week meer missen?
Vul dan hieronder je naam en e-mailadres in.
Terug naar het blogoverzicht.
Terug naar de homepage.