Sympathie

Sympathie

Goed luisteren, vragen stellen, je inleven in de ander en een ander steunen. Het zijn kenmerken van sympathieke mensen. Sympathie heeft een positief effect op de besluitvorming van mensen. Het is niet voor niets één van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Vinden...

Lees meer
Sociale bewijskracht

Sociale bewijskracht

“Wij zijn ervan overtuigd dat onze zeer vernieuwende behandelmethode werkt!” stond er op de website. Helaas waren de recensies van de cliënten een stuk minder lovend. Dat deed iets met de geloofwaardigheid van de organisatie. Het vertrouwen in de behandeling kelderde....

Lees meer
Toewijding en consistentie

Toewijding en consistentie

‘Living on the edge’! We gruwelen van saai, gewoon en altijd hetzelfde. Ons leven moet uniek zijn. Flitsend. Uitdagend en afwisselend. Of toch niet? Stiekem bloeit elk mens op van rust, reinheid en regelmaat (hadden onze oma’s/moeders toch gelijk met die verdomde...

Lees meer
Wederkerigheid

Wederkerigheid

Wanneer iemand iets voor jou doet, dan ben je geneigd om iets terug te doen. Het principe van wederkerigheid. ‘Voor wat hoort wat’ zou je kunnen zeggen. Het werkt niet alleen in de commerciële wereld, maar ook in de zorgsector. Een telefoontje, extra aandacht, een...

Lees meer
Bohemian Rhapsody

Bohemian Rhapsody

“Gallileo Figaro Magnificoooo”. DBC (Diagnose-Behandelcombinatie), EVS (elektronisch voorschrijven), LVB (licht verstandelijke beperking), NAH (Niet Aangeboren Hersenletsel), ZZP (Zorgzwaartepakket) of Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning).  Soms lijkt het alsof je...

Lees meer
Hotel California

Hotel California

“Welcome tot he Hotel California. Such a lovely place.”In juni verbleef ik samen met mijn zoontje een paar dagen in het Wilhelmina Kinderziekenhuis. Af en toe voelde het als een ‘all inclusive’ hotel. Ontbijt werd op bed geserveerd, als je op de bel drukte kwamen er...

Lees meer
Piano Man

Piano Man

“Sing us a song, you’re the piano man.” Als bestuurder van een zorgorganisatie ben jij het boegbeeld van jouw organisatie. Niet alleen patiënten/cliënten/klanten zien jou als een autoriteit, ook hun omgeving, jouw medewerkers en jouw netwerk horen graag van jou. Jouw...

Lees meer
Roller Coaster

Roller Coaster

“Here we go, on this roller coaster life we know. With those crazy highs and real deep lows.” De doelgroep van organisaties in Zorg & Welzijn zitten vaak in een emotionele achtbaan. Hierdoor komt communicatie niet altijd goed binnen of blijft slecht hangen. Wat...

Lees meer
Stairway to heaven

Stairway to heaven

“But in the long run, there’s still time to change the road you’re on.” Ooit koos je voor een bepaalde visie. Leefde je volgens een ideaal. Maar die ideeën zijn nu achterhaald. Het is tijd voor een frisse wind. Nieuwe ideeën, een aangescherpte filosofie. Misschien...

Lees meer
Avond

Avond

“Ik geloof in jou en mij”. Jij gelooft in jouw organisatie. In jullie doelen, in jullie visie en strategie. Jij gelooft in wat jullie doen en het werk dat jullie elke dag verzetten. En dat wil je uitstralen! Maar hoe doe je dat?  “Ik zie het vuur van hoop en twijfel...

Lees meer
Black

Black

“The pictures that all been washed in black”. Ik leverde mijn opdracht in bij de professor en hij trok zijn wenkbrauw op: “Eh, het ziet er leuk uit hoor Maartje. Maar al die kleuren… ’t is niet echt wetenschappelijk.” Vervolgens trok ik mijn wenkbrauw op.  “And now my...

Lees meer
Fix You

Fix You

“Lights will guide you home and ignite your bones. And I will try to fix you” Een complexe ziekte, een beladen onderwerp of een ingewikkeld behandeltraject: de zorg- en welzijnssector zit boordevol lastige communicatie. Hoe laat jij als zorgorganisatie aan jouw...

Lees meer