‘Waaaaarom, Wahahaaaarom, waarom zijn de bananen krohom?’ Het is het nieuwe lievelingslied van mijn zoontje. En ik ben er blij mee. Niet alleen omdat hij nu eindelijk niet meer ‘jingle bell, jingle bell, bak een frikandel’ zingt. Maar ook omdat het nummer goede vragen stelt. Want wáárom is een banaan eigenlijk krom? Waarom is het dertien en niet drietien? Waarom is het wel ‘ik wenk’ en ‘ik wenkte’ en niet ‘ik denk’ en ‘ik denkte’? Waarom trekken we een trainingsbroek voor allerlei gelegenheden aan (tv-kijken, boodschappen doen, hond uitlaten, thuiswerken), behalve wanneer we gaan sporten?  Waarom noemen we iemand een kletsmajoor? En waar zit je op wanneer je ‘op je hurken’ zit?

Eerlijk is eerlijk
Er is niets zo verfrissend als een ‘vragen stellend kind’. Eerlijk is eerlijk, soms word je moe(deloos) van de zoveelste ‘waaromvraag’. Maar meestal zorgt het voor een frisse blik.

Klakkeloos 
We nemen zoveel zaken klakkeloos aan en over. En dat is zonde! Vragen stellen brengt je namelijk veel verder. Het is leerzaam, verdiepend en verrijkend. Probeer het daarom eens: stel een ander (of jezelf!) een vraag. Waarom doen we dit zo? Waarom reageer ik zo? Waarom noemen we dit product zo? Waarom kies ik voor x en niet voor y? Waarom gaat fabrikant x voor methode z? En waarom heeft ondernemer y visie x?

Vraag eens wat vaker ‘waarom?’ 
Ook in de zorgsector speelt de ‘waarom-vraag’ en belangrijke rol. Stel, je gaat als patiënt naar een ziekenhuis voor een behandeling. In plaats van enkel te knikken als een arts een behandeling voorstelt, vraag je: waarom kiezen jullie voor deze methode? Ben jij zelf een arts of behandelaar? Stel jezélf dan deze vraag. Met het antwoord kun je het beeld van de patiënt verrijken. “We kiezen juist voor deze behandeling omdat…”

Prikkel jouw nieuwsgierigheid
Het antwoord op een vraag die begint met ‘waarom’ geeft jou en de mensen om je heen inzicht. Daarnaast prikkelt het je nieuwsgierigheid. Als schrijver probeer ik altijd zo nieuwsgierig mogelijk te zijn. Geen zaken klakkeloos aannemen, maar uitdiepen. Probeer het eens! De resultaten zullen je verbazen. En oh ja, weet je waarom een banaan krom is? ‘Omdat ie anders zo moeilijk in zijn schil past’.


Er is (bijna) niets zo leerzaam als lezen. Je verrijkt je wereld, doet nieuwe inzichten op en kunt helemaal opgaan in een verhaal. In deze reeks nemen we een duik in mijn boekenkast. Ga je mee?

Vorige week: Pogingen iets van het leven te maken – over voor- en tegenspoed
Volgende week:  Start van een nieuwe reeks: spreekwoorden!
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Kan jouw (zorg- of welzijns)organisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

-->