Wie kent haar niet: Mary Poppins. Die vrolijke vrouw die geen last heeft van een ochtendhumeur, zingend door het leven gaat en het liefst de hele dag schoonmaakt. Toppunt van de film is het liedje supercalifragilisticexpialidocious (in het Nederlands: ‘superformiweldigeindefantakolosachtig’). Dat liedje is nog steeds relevant. Alsof Mary aan zag komen dat het gebruik van intensiveerders anno 2018 superformiweldigeindefantakolosachtig zou zijn.

Wat zijn intensiveerders?
Intensiveerders versterken een uiting. Je heb ze op drie niveaus:

  • De lexicale intensiveerders (erg, heel, veel, zelden, slechts, kleinste)
  • De semantische intensiveerders (blamage, kolossaal, enorm)
  • En de stilistische intensiveerders (nooit of te nimmer, dagen maanden jaren, uiterste limiet, druk druk druk).

We zien ze veel in reclame-uitingen en op Social Media. Een vakantie is ‘extreeeeem genieten’, een werkdag ‘super saai’ en een lekkage ‘een enorme blamage’. Met intensiveerders zetten we onze uitingen kracht bij.

Een tikkie ongeloofwaardig
Toch doet het veelvuldig gebruiken van intensiveerders iets met de geloofwaardigheid van onze uitingen. Zeg je dat jouw medewerkers heel betrouwbaar zijn, dan gaat de lezer daar juist aan twijfelen. Een teamuitje is ‘supergeweldig’, een aanbod ‘meer dan fantastisch’ en een dienst ‘de beste kwaliteit voor de laagste prijs’. Een gevolg hiervan is dat we onszelf telkens weer moeten overtreffen. Daar waar we eerst één versterkend element inzetten (bijvoorbeeld ‘heel’), worden dat er twee (‘heel erg’) en soms drie. Ook de intensiteit van de woorden wordt sterker: leuk wordt geweldig en geweldig wordt onvergetelijk.

Niet overdadig tóch effectief
Het ene product is nog beter dan het andere, de ene dienst nog doeltreffender en zaligmakender dan de andere. Het is ook lastig: hoe breng je jouw bedrijfsboodschap over zonder dat het ‘too much’ wordt? Hoe laat je jouw publiek weten dat jij de beste bent? Hoe neem je lezers mee in je verhaal, zonder alles te veel aan te dikken?


Wil jij weten hoe je dit het beste aanpakt? Of heb jij een ander communicatievraagstuk? Laat het weten! info@moorcommunicatie.nl. Meer communicatietips? Bekijk hier het archief van ‘Moor Breekt de Week’.

-->