Het is denk ik de meest gestelde vraag aan tekstschrijvers, copywriters en webdesigners: “Ik wil mijn site op 1 in Google, kun jij dat voor mij regelen?” Ja leuk en aardig, maar dan? Veel mensen hebben geen idee.

‘Op nummer 1 in Google’ is de ultieme droom van veel ondernemers. Net als een bestseller schrijven of een Ted Talk geven. En misschien is die positie in Google van de drie opties wel het meest eenvoudig te realiseren.

En dan sta je op de eerste plaats. En dan?

Dan blijkt dat je op nummer 1 staat met een zoekwoord waar niemand op zoekt. Of dat je website aan alle kanten rammelt. Want het is natuurlijk fijn dat jouw bedrijf goed gevonden wordt. Maar dan ben je pas bij stap 1. Want wát zet je op jouw website. Hoe ga je die bezoeker omtoveren tot een (betalende) klant? Hoe houd jij de aandacht van de bezoeker vast? Hoe prikkel je hem of haar om op onderzoek uit te gaan op jouw website? Om jouw blog te lezen? En jouw social media kanalen te liken? Hoe zorg je dat de bezoeker krijgt waar hij of zij naar zoekt?

En dat traject start in mijn ogen véél eerder, dan bij de bouw van je website of het vullen van jouw site met teksten. Dat start bij jouw idee, het idee waarom je jouw onderneming gestart bent. De kern van jouw bezigheden en de reden waarom je dat doet. En wat je wilt bereiken. De reden waarom mensen voor jou moeten kiezen en niet voor de buurman.

Want op een nummer 1-positie staan op Google zonder achterliggend plan, is als ‘likes’ kopen op Facebook en Instagram om populairder te zijn. Of in een recordtijd je boodschappen doen, maar er dan bij de kassa achter komen dat je de helft mist. Of als eerste je matje met spullen uitrollen voor Koningsdag en je pas na een uur realiseren dat er dit jaar geen koningsmarkt is.

Kortom: je hebt er niet zo veel aan. Laat daarom op nummer 1 staan in Google nooit je hoofddoel zijn.


Soms is het heerlijk om even ergens tegenaan te schoppen. Te laten weten dat je er bent. En wat je van iets vindt. In deze blogreeks (‘Moor Rebellentour’) keren we ons lekker tegen wat heilige social media huisjes, Google-tips, communicatiewetten en schrijfregels.

Vorige week: van nul naar een ton in drie, twee, een!
Volgende week:   Denk eens wat commerciëler zorgsector!
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Maartje:
Maartje Bertens (Moor) is tekstschrijver & communicatieadviseur en gespecialiseerd in communicatie voor Zorg & Welzijn. Met haar bedrijf Moor Communicatie maakt ze communicatie in de zorgsector begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk.

Kan jouw organisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

 

 

-->