Ik was niet bepaald de populairste in mijn eerste weken op de middelbare school. Dat ik in de eerste klas een trui droeg van Winnie The Pooh zal daar vast niet positief aan bijgedragen hebben. Wat was er gebeurd als ik die trui niet droeg? Of als ik ‘m met trots droeg? Ik koos voor het laatste. En weet je wat er gebeurde?

Omstanders vonden het grappig, leuk of zelfs ‘cool’. Je hebt zelf namelijk enorm veel invloed op hoe anderen jou zien en behandelen. Bestempel je jezelf als ‘loser’ dan gaan anderen je ook zo zien. Laat jij zien wat je kunt en waar je van droomt? Dan gaan anderen daar ook in geloven.

Straal het uit!
Zo werkt het ook met communicatie. Geloof jij in de filosofie van jouw onderneming? Sta jij achter de keuzes die jullie maken? Of heb jij heel uitdagende plannen voor de komende vijf jaar? Laat dit weten en straal het uit. Misschien sta je nu nog niet zo sterk in je schoenen, maar er is niets mis met praten over de toekomst en daar soms al een voorschot op nemen.

Een voorbeeld
“Ik ben net gestart als fysiotherapeut en probeer mijn bedrijf nu op te zetten. Ik moet nog veel leren qua ondernemerschap en wil graag groeien.”

Versus

“Als fysiotherapeut wil ik mensen de beste vorm van zichzelf laten ontdekken. Vanuit mijn visie bouw ik aan een multidisciplinaircentrum waar ik met een team op preventieve wijze werk aan de gezondheid van mensen, waardoor hun sport- en werkprestaties verbeteren.”

Voel je het verschil?
Je bent dezelfde persoon, op hetzelfde punt in het leven, maar je manier van communiceren maakt een enorm verschil. Door een ander standpunt in te nemen en met vertrouwen en kracht naar de toekomst te kijken (en dit ook te communiceren) maak jij jouw klanten, cliënten of patiënten deel van jouw droom. Daarmee zet je al een stap in de toekomst en maak je jouw doel concreter. Met enkele zinnen verander jij van een onzeker iemand die nét start met een eigen onderneming in iemand met een visie en een doel.

Zoektocht
De juiste woorden hiervoor vinden kan lastig zijn. Er is een dunne lijn tussen krachtige toekomstvisies en egotripperij. Je wilt geen ongeloofwaardige blaaskaak zijn en dichtbij jezelf blijven. Mag ik jou helpen bij de zoektocht naar de juiste woorden?


Er is (bijna) niets zo leerzaam als lezen. Je verrijkt je wereld, doet nieuwe inzichten op en kunt helemaal opgaan in een verhaal. In deze reeks nemen we een duik in mijn boekenkast. Ga je mee?

Vorige week: Het boek met alle antwoorden – over ‘dingen in het midden laten’ en de wijsheid in pacht hebben
Volgende week:  Zijn we d’r al? – over verwachtingsmanagement en geloven in sprookjes
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Kan jouw (zorg- of welzijns)organisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

-->