“Lights will guide you home and ignite your bones. And I will try to fix you” Een complexe ziekte, een beladen onderwerp of een ingewikkeld behandeltraject: de zorg- en welzijnssector zit boordevol lastige communicatie. Hoe laat jij als zorgorganisatie aan jouw patiënt/cliënt/klant weten: I’ll try to fix you! (Coldplay)

“Lights will guide you home
And ignite your bones
And I will try to fix you”

(Nummer 8 in de Top 2000: Fix You van Coldplay)

Communiceren in de zorg is uitdagend. Je hebt niet alleen te maken met lastige termen, maar ook met een brede doelgroep, uiteenlopende kennisniveaus en natuurlijk veel emoties. Hoe pak je dat slim aan?

Maak verschillende versies!
Veel zorgorganisaties kiezen voor één brochure, flyer of ander communicatiemiddel per onderwerp. Bijvoorbeeld:

  • een folder over de zorginstelling
  • een folder over de ziekte Parkinson
  • een folder over de werkwijze in de zorginstelling
  • een folder over een behandeltraject.

Deze folders zijn zo algemeen mogelijk en bedienen de hele doelgroep.
Zou je denken…

Maar als jij jouw doelgroep écht wilt raken, dan maak je verschillende versies. Een beknopte en een uitgebreide versie bijvoorbeeld. Of een versie met veel beeldmateriaal (voor de beelddenkers), een filmpje speciaal voor kinderen of een instructievideo speciaal voor ouders.

Ontdek jouw doelgroep
Om jouw doelgroep zo goed en gericht mogelijk te informeren moet je uiteraard weten wie jouw doelgroep is. Kijk of je gemeenschappelijke delers van jouw doelgroep kunt ontdekken. Dat kan gaan om leeftijd (jonge kinderen of juist ouderen boven de 75), om woonplaats (stad of juist dorp), opleidingsniveau, interesses, lichamelijke of uiterlijke kenmerken, kennisniveau, vaardigheden en voorkennis (over het onderwerp dat jij in jouw communicatieuiting behandelt). Ga vervolgens op onderzoek uit: ontdek de voorkeuren van jouw doelgroep en zit daar overlap in? Lezen zij liever een tekst? Of scannen zij liever een infographic? Gaan zij voor 3x een kort bericht of 1x een volledig bericht?

Maak vervolgens een perfect match tussen jouw doelgroep, hun voorkeur en de wijze van informatieverstrekking. Hoe beter de communicatievorm bij jouw doelgroep past, hoe beter de informatie jouw doelgroep bereikt. Laat jouw doelgroep op de juiste manier weten: I’ll try to fix you!

Deze blogreeks draait om emotie, muziek (de top 10 noteringen van de top 2000), communicatie hun invloed op de sector Zorg & Welzijn.

Vorige week: De Boer Dat Is De Keerl – Normaal
Volgende week:  Black – Pearl Jam
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Heb jij een communicatievraagstuk? Of kan jouw zorg- of welzijnsorganisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

-->