Oorlogen, aanslagen, geweld, misbruik, machtsvertoon, onderdrukking… wanneer we kijken naar het nieuws zou je niet zeggen dat de mens er de afgelopen eeuwen op vooruit is gegaan. Toch deelt Rutger Bregman (van de Correspondent) deze mening niet. Zijn stelling? De meeste mensen deugen. En hij levert overtuigend bewijs. En al zou dat bewijs er niet zijn, dan is het nog een prettig uitgangspunt. Je benadert mensen op een veel frissere, positievere en toegankelijkere manier. Durf jij dit als uitgangspunt te nemen voor jouw communicatie?

“Omdat niet alle klanten zich aan ons beleid houden, zijn wij genoodzaakt om het dragen van een mondkapje in onze winkel verplicht te stellen.” Het A4’tje op de voorruit van de winkel, wond er geen doekjes om. Of, nou ja dat dachten ze. Bovenstaand bericht is niet alleen een draak om te lezen (‘zijn wij genoodzaakt verplicht te stellen’, maar bovendien erg negatief van aard. ‘Dankzij een aantal stomme klanten die zonder mondkapje in onze winkel liepen, moeten jullie er nu ook een op’, was duidelijker geweest. En even aanvallend.

Negatief effect
In tijden van stress en onrust is het logisch dat taalgebruik verhard. Je wilt duidelijk zijn, streng. Je wilt dat jouw boodschap overkomt, de lezer treft en dat hij of zij direct actie onderneemt. Maar een boodschap zoals hierboven bereikt het tegenovergestelde. Het laat zien dat je de controle dreigt te verliezen (ongehoorzame klanten), dat het in jouw winkel niet veilig is, dat je klanten iets opdringt wat je eigenlijk liever niet wilt. De boodschap heeft een negatieve toon en daardoor een negatief effect.

Voeg positiviteit toe
Wat gebeurt er als je het omdraait? Als je uitgaat van het goede van de mens? Als je wat positiviteit toevoegt aan de boodschap?

“Welkom, wat leuk dat je er bent! Denk je bij het binnengaan van onze winkel aan je mondkapje? Bedankt!”

Wat laat deze boodschap zien?

  • Je bent blij met jouw klant
  • Je dringt jouw eis niet op (draag een mondkapje!), maar herinnert de klant aan een gezamenlijke afspraak die we als landgenoten maakten.
  • Je bedankt de klant voor zijn of haar medewerking

De toon is positief, de boodschap is kort en de uitwerking op de klant ook een stuk positiever. Wedden dat iedereen zijn of haar mondkapje erbij pakt? Probeer het maar eens uit, dan kunnen we meteen de bewering van Rutger Bregman testen: de meeste mensen deugen.


Er is (bijna) niets zo leerzaam als lezen. Je verrijkt je wereld, doet nieuwe inzichten op en kunt helemaal opgaan in een verhaal. In deze reeks nemen we een duik in mijn boekenkast. Ga je mee?

Vorige week: Eenheid (laatste blog uit de blogreeks over de beïnvloedingsprincipes van Cialdini)
Volgende week:   De waarheid – over een leugentje om bestwil en eerlijk zijn
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Kan jouw (zorg- of welzijns)organisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

 

-->