“The pictures that all been washed in black”. Ik leverde mijn opdracht in bij de professor en hij trok zijn wenkbrauw op: “Eh, het ziet er leuk uit hoor Maartje. Maar al die kleuren… ’t is niet echt wetenschappelijk.” Vervolgens trok ik mijn wenkbrauw op. 

“And now my bitter hands chafe beneath the clouds
Of what was everything
Oh, the pictures have all been washed in black
Tattooed everything”

(Nummer 7 in de Top 2000: Black van Pearl Jam)

Tja, wetenschappelijk of niet: mijn opdracht was een stuk beter leesbaar. Kleur in jouw communicatie brengt structuur en frisheid. Natuurlijk is het belangrijk dat jouw communicatiestuk geen kinderkleurplaat wordt. Maar met goed kleurgebruik is niks mis! Hierbij enkele speelregels:

  • Kies één hoofdkleur. Laat je hierbij inspireren door het logo en de huisstijl van jouw organisatie. Voor mijn eigen stukken kies ik voor ‘Moor Communicatie Roze’.
  • Kies één of meerdere ondersteunende kleuren. Denk hierbij aan afgezwakte varianten van jouw hoofdkleur of andere kleuren uit jouw huisstijl. Bij Moor Communicatie kies ik voor grijs, wit en zwart. Soms kies ik voor een lichte variatie op ‘Moor Communicatie Roze’.
  • Geef kleur aan belangrijke onderdelen in jouw communicatieuitingen, zoals titels, tussenkopjes en/of belangrijke woorden.
  • Houd de rest vervolgens rustig. Waak ervoor dat jouw stuk geen ‘bonte kermis’ wordt. Houd je lopende tekst in het zwart of donkergrijs.

Durf jij kleur te bekennen? Of kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Laat het me weten. Ik help je graag!

Deze blogreeks draait om emotie, muziek (de top 10 noteringen van de top 2000), communicatie hun invloed op de sector Zorg & Welzijn.

Vorige week: Fix You – Coldplay
Volgende week:  Avond – Boudewijn de Groot
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Heb jij een communicatievraagstuk? Of kan jouw zorg- of welzijnsorganisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

-->