Weet je nog dat je op school een gezamenlijk werkstuk moest maken? Dat je met een man of vier de onmogelijke opdracht kreeg om samen te schrijven over ‘overheidsingrijpen in het Nederlandse omroepenstelsel’ of ‘historische personen uit de derde feministische golf’? En zeg eens eerlijk: wie was jij? Was jij de luie meelifter, die het werk graag door anderen op liet knappen, maar wel met een lekkere 7 op je rapport eindigde? Of was jij die streber die alle anderen van de bak beet, het voortouw nam en iedereen die iets probeerde toe te voegen of veranderen snel de mond snoerde?

Hoe verliep jullie samenwerking? Hoe verdeelden jullie de taken? Wat was het eindresultaat? En hoe vond jij de beoordeling van jullie ‘meesterwerk’?

Willem van de Sinaasappel
Ik was een fanatiekeling. Schrijven vond ik toen al ontzettend leuk en ik had vaak creatieve ideeën. Ik zorgde voor mijn bijdrage, maar liet de coördinatie vaak over aan ‘de druktemaker’. Daardoor kwamen we meestal tot een prima resultaat. Ik was te braaf om dingen te kopiëren (uit een boek of van een ander) en te serieus om de kantjes ervan af te lopen. Bij anderen verliep het soms iets minder rooskleurig. Ik weet nog dat op de middelbare school een groepje een Engelstalig werkstuk over ‘Willem van Oranje’ rechtstreeks door de vertaalmachine van Google had gegooid en ingeleverd. Bleek de hoofdpersoon van het eindstuk op alle pagina’s vertaald te zijn als ‘Willem van de sinaasappel’. Google 2005 rules!

Weerspiegeling van de samenwerking
In de meeste gevallen verlopen samenwerkingen op de middelbare school of het vervolgonderwijs ronduit rommelig. Niet alleen de manier waarop de teams ‘opereren’, maar ook het eindresultaat. Regelmatig eindigt er een dossier in het digitale postvak van de docent dat werkelijk weerspiegelt hoe de samenwerking verliep. De stukken van de verschillende auteurs zijn geknipt en weer aan elkaar geplakt. Je ziet direct wie wat geschreven heeft. Stukken spreken elkaar tegen. De schrijver gaat van 1e persoon, naar 2e persoon om via de 3e persoon weer bij de ik-vorm te eindigen.

Niet uit de verf
Dat zie je niet alleen op de middelbare school en in het vervolgonderwijs. Ook in het beroepsleven zie je het terug. In mijn werk zie ik het vooral bij samenwerkingen tussen zorgorganisaties: prachtige, broodnodige projecten stranden vroegtijdig. Ze komen niet uit de verf, raken van het beoogde pad of verdrinken in een warboel van mensen, meningen en visies. De ‘meelifters’ hangen achterover en hopen dat de andere organisaties de klusjes opknappen, maar willen wél de vruchten plukken van het project. De ‘druktemakers’ zijn zo druk bezig met hun eigen imago, hun visie en hun ambities, dat ze vergeten dat het om een sámenwerking draait.

Een modus vinden
En daar zit de crux van het verhaal. Het is een samenwerking. En tijdens die samenwerking zul je samen een nieuwe modus moeten ontdekken. Een modus waarin elk teamlid/elke organisatie zich gewaardeerd en betrokken voelt. Waarin iedereen zijn of haar steentje (of steen!) bij kan dragen. Waarin iedereen zich bewust is van de verhoudingen, van de wensen en van de gezámenlijke visie van het project.

Ga daarom bij de eerstvolgende samenwerking eens bij jezelf na:

  • Wat is ons gezamenlijke doel?
  • Wat is onze gezamenlijke visie?
  • Hoe zijn de rollen binnen dit samenwerkingsverband verdeeld? (Wie doet wat? En waarom?)

Samen creëer je een nieuwe identiteit. Je bent geen ‘verzameling-van-allerlei-zorgorganisaties-die-samen-een-doel-nastreven-maar-vooral-aanwezig-zijn-voor-en-praten-vanuit-zichzelf’. Je bent een nieuw concept. Samen.

Start jij binnenkort een samenwerking?

Gaat jouw organisatie samen met anderen aan de slag op het gebied van innovatie? Het werven van nieuwe medewerkers voor de zorg? Of toegankelijke cliënt- of patiëntcommunicatie door de hele lijn? Dan help ik je graag aan een heldere communicatiestrategie. Zal ik je wat meer vertellen over de strategiedag? (Een interactieve dag, boordevol inzichten en een duidelijke stip op de (samenwerkings)horizon) Boek dan hieronder een gratis adviessessie! 

Boek hier jouw gratis adviesgesprek

Meld je eenvoudig aan voor een digitaal adviesgesprek (30 min) via het contactformulier)
Terug naar het blogoverzicht.

Terug naar de homepage.