Het klinkt vaak heerlijk: je communicatie uitbesteden. Het voelt een beetje als een schoenendoos met bonnetjes bij de boekhouder op kantoor neerzetten: zo, daar ben je voorlopig mooi van af! Maar werkt dat eigenlijk wel bij bedrijfscommunicatie? Wat zijn de voor- en nadelen van het uitbesteden van je bedrijfsuitingen? 
Voordeel: besparing van tijd (en geld)
Tijd is geld. Zo simpel is het. En als jij geen communicatiewonder bent, dan kost het schrijven van communicatieboodschappen als een blog, een Facebookbericht of een nieuwsbrief veel tijd. Tijd die jij ook aan je klanten kunt besteden. Vaak verdien je een communicatiespecialist al met enkele uurtjes werken terug. En als hij of zij het werk goed doet, levert je het nog klanten op ook! Win-win situatie dus!
Voordeel: continuïteit
Besteed jij jouw bedrijfscommunicatie uit, dan ben je verzekerd van communicatie-uitingen. Ook wanneer je het razend druk hebt of wanneer er een spoedklus tussendoor komt. De social media berichten verschijnen op je Facebook- en Instagrampagina, je blog springt online, je nieuwsberichten blijven zich aandienen. Dat geeft een gerust gevoel.
Nadeel: je weet zelf het beste wat je klant nodig heeft
Hoe goed een externe communicatiehulp zich ook inleeft in jouw klant… jij kent jouw klant uiteindelijk toch het beste. Een communicatiespecialist is afhankelijk van de input die jij als bedrijf levert. Waar wil je over communiceren? Naar wie? Wat is het thema? Wat is de insteek? Uiteraard kan hij of zij je daarover adviseren, maar de daadwerkelijke input komt van het bedrijf zelf. Hierdoor ben je stiekem toch nog behoorlijk wat tijd kwijt met het brainstormen over onderwerpen, het afstemmen met je communicatiespecialist, etc.
Nadeel: communicatie vraagt om interactie
Sociale media heten niet voor niets sociaal. Ze vragen om interactie. Hetzelfde geldt voor mailverkeer: je kunt een bericht de deur uit sturen, maar er komt (als het goed is) altijd een reactie terug. Die reactie vraagt om een nieuwe actie.

Kortom: goede bedrijfscommunicatie vraagt hoe dan ook om een actieve houding, zowel van het bedrijf als van de externe communicatiespecialist. Daarom is het uitbesteden van bedrijfscommunicatie niet altijd de meest efficiënte oplossing. Wat dan wel? Denk bijvoorbeeld aan (inhouse) communicatietrainingen voor je personeel. Interactieve workshops waarbij jouw personeel leert hoe zij op een effectieve, interessante en tijdsbesparende wijze kunnen communiceren met jouw klant. Zo houd je zelf de touwtjes in handen!  Meer weten over deze trainingen? Neem contact op met Moor!
———————————————————————————————————————————————————————————————————
Is het woensdag? Dan is het tijd voor Moor Breekt de Week! Een frisse woensdagmiddagblog boordevol communicatietips. Geen blog meer missen? Volg Moor op LinkedIn of geef je op via de website.
-->