“Volgende graag!” roept de vrouw achter het loket. “Dag, ik kom voor twee nieuwe identiteitskaarten voor mijn kinderen,” zeg ik haar. “Oké, dat kan. Heb je de officiële pasfoto’s bij je? De ondertekende toestemmingsformulieren én de paspoorten van beide ouders?” “Eh…”

 

Zeg eens eerlijk. Hoe vaak heb jij al voor zo’n situatie gestaan? Dat je dacht iets snel te regelen, daardoor niet las wat je voor moest voorbereiden en vervolgens weer onverrichter zake naar huis kon?

Smile!
Ik had écht mijn best gedaan: Twee kinderen (een baby en een vijfjarige) meegesleept naar de fotograaf. Braaf twee keurige, officiële pasfoto’s laten maken: één zeer geslaagde van een blije baby en één koddige van een vijfjarige die probeert aan alle eisen te voldoen (‘Je mag lachen, maar je tanden mogen niet zichtbaar zijn en je ogen moeten ver open zijn’).

Klaar is Kees
Na die twee prachtfoto’s wilde ik de klus zo snel mogelijk klaren. Ik keek via de site van de gemeente in het afsprakensysteem… en er was nog plek over 5 minuten! Bingo!
Maar ja, toen vergat ik dus de rest te lezen. Dat stuk over die handtekening. Van beide ouders. En de paspoorten. Van beide ouders. Terwijl het écht duidelijk onder het kopje ‘ID bewijs aanvragen’ stond.

Scheetkussens
Met enige schaamte bekende ik dat ik helemaal niet voorbereid was. “Ach,” was de reactie van de baliemedewerker “je wil niet weten bij hoeveel mensen dat zo is.” Ondertussen vroeg mijn middelste zoon ‘of er bij het GEMEENtehuis alleen maar gemene mensen werken’ en vroeg de oudste ‘of dat die ronde kussens op de bankjes in de wachtruimte scheetkussens waren’. Kortom: gezellige middag, maar we schoten er niks mee op.

Het leed dat administratie…
Je ziet het vaak: administratieve zaken die mislopen. En laat de zorgwereld nu net bol staan van administratieve zaken. Het is ook lastig. Je moet

a) Mensen bereid zien te vinden om überhaupt hun administratie te regelen

b) Ze enthousiasmeren om dat binnen een afgesproken tijd te doen

c) Ze alle benodigde materialen (formulieren, bewijzen, gegevens) mee laten nemen en/of digitaal in laten sturen

Een aanmelding voor een zorginstelling, financiële en administratieve afwikkeling van een behandeling of administratieve verantwoording van geleverde zorg is voor veel zorgmedewerkers en zorgontvangers een hels karwei.

Tijd voor Jip en Janneke?
Zoals de Belastingdienst (een tikkeltje onterecht) al eerder zei: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. Dat zit ’m niet eens zo in jip-en-janneketaal. Maar vooral in een logisch proces, waarbij de doelgroep aan de hand wordt genomen en je ze stap voor stap begeleidt. Waarbij je ze prikkelt en enthousiasmeert, zonder ze te overweldigen of ontmoedigen. Voor veel mensen is administratie een (onmisbare) bijzaak. Het moet vooral snel en goed gebeuren, zodat het gedaan is. Check!

Op onderzoek uit
Dat proces is voor iedereen anders. Toch zijn er globale kenmerken bij iedere doelgroep te ontdekken: de ene groep houdt van digitaal, kort en krachtig. De andere groep wil liever begeleiding en een één-op-één gesprek. Ga daarom eens na: hoe ziet jouw doelgroep eruit? Waar hebben zij behoefte aan? Wat vinden zij prettig en wat juist niet? Ga op onderzoek uit en ontdek of er gemeenschappelijkheden te vinden zijn.

Heb je wat kenmerken gevonden? Mooi! Controleer vervolgens altijd of jouw aannames kloppen met de werkelijkheid. Zo bleek laatst dat (tegen de verwachting in) vooral OUDEREN gebruik maken van een huisartsenAPPEn wanneer jouw doelgroep voornamelijk bestaat uit mannen, geboren in 1948, geboren en getogen in Engeland, twee keer getrouwd zijn, leven in een kasteel en rijk & beroemd zijn… dan vallen zowel Prins Charles als Ozzy Osborne binnen jouw doelgroep 😉.

Tip: Richt je daarom bij je doelgroeponderzoek niet op demografische gegevens, maar vooral op de problemen en uitdagingen die spelen bij jouw doelgroep.

Want ook een jonge communicatiestrateeg die elke week predikt over doel, doelgroep, gericht communiceren en goed lezen staat met lege handen bij de balie van het gemeentehuis… 😉

 

Start jij binnenkort een project binnen jouw zorgorganisatie?

 

Wil je weten hoe jij gericht onderzoek doet naar jouw doelgroep? En hoe je de uitkomsten van jouw onderzoek om zet naar een helder, concreet, strategisch plan waardoor jij jouw doelgroep ook écht bereikt? Boek dan een gratis adviessessie. Samen kijken we naar de uitdagingen in jouw project, de onmisbare rol van communicatie en de kenmerken van jouw doelgroep.   

 

Tip:  Wil je meer lezen over dit (en andere zorggerelateerde) onderwerpen? Meld je dan hieronder aan voor mijn nieuwsbrief.

-->