“How i wish, how i wish you were here”. In april overleed mijn oma. Midden in de coronapiek. Ze had een prachtige leeftijd (99 jaar) en een mooi leven gehad. Zoals ze zelf altijd al zei: ‘Toe maar, het is goed zo’. En toch knaagt het. Natuurlijk mis je haar als persoon, maar ook het afscheid was door corona anders dan anders. Op zulke momenten is contact met elkaar ontzettend belangrijk en speelt heldere communicatie een hoofdrol. Communicatie met elkaar en met organisaties (begrafenisondernemer, zorginstelling, etc.)

“How I wish, how I wish you were here
We’re just two lost souls
Swimming in a fish bowl
Year after year
Running over the same old ground
And how we found
The same old fears
Wish you were here”

(Nummer 10 van de Top 2000: ‘Wish you were here’ van Pink Floyd)

Iemand missen is een terugkerend thema in de wereld van zorg & welzijn. Van een te vroeg geboren baby die lang in het ziekenhuis moet blijven tot een oudere die in een verzorgingshuis gaat wonen. En van ouders waarvan het kind begeleid woont tot iemand die langdurig opgenomen wordt in een ziekenhuis.

Wat helpt om dit missen een beetje te verzachten?

  • Communiceer op maat

Laat als organisatie regelmatig van je horen. Vraag naar de wensen van beide partijen. Wat vindt de patiënt/cliënt/klant prettig? En wat wil de omgeving graag? Probeer aan deze wensen gehoor te geven. Soms kan een wekelijks of maandelijks appje al wonderen doen.

  • Communiceer helder

Wees eerlijk, beknopt en oprecht. Laat je hart als organisatie spreken, maar doe geen loze beloftes. Schep geen onrealistische verwachtingen.

  • Communiceer met woord en beeld

Vaak zegt een beeld nog steeds meer dan duizend woorden. Voeg een foto toe aan je communicatieuiting, geef je uiting kleur en/of deel een inspirerende afbeelding.

  • Communiceer ook tussen de geijkte contactmomenten

Nieuwjaarsdag, de start van de zomer, een verjaardag, Kerst: het zijn geijkte momenten waarop gecommuniceerd wordt. Maar denk ook eens aan de momenten daar tussenin. Vraag een patiënt/cliënt of klant naar belangrijke datums. En stuur eens een berichtje zonder directe aanleiding, gewoonweg om te laten weten dat je aan iemand of zijn/haar familie denkt.

Natuurlijk is het onmogelijk om al die data te onthouden. Houd daarom een (CRM-)systeem bij, waarin je per persoon de belangrijkste informatie opslaat.

Deze blogreeks draait om emotie, muziek (de top 10 noteringen van de top 2000), communicatie hun invloed op de sector Zorg & Welzijn.

Volgende week:  De Boer Dat Is De Keerl – Normaal
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Heb jij een communicatievraagstuk? Of kan jouw zorg- of welzijnsorganisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

-->