Stel je voor: je gaat een nieuwe stofzuiger kopen. Wil je dan weten wat voor motor erin zit? Hoe het oprolmechanisme van de snoer werkt? En hoe de lucht het vuil transporteert door de slang? Nee, je wilt weten wat jou verder helpt. Bijvoorbeeld dat je door de grote laadruimte maar 1x per maand de stofzuigerzak hoeft te vervangen. Of dat je met het speciale opzetstuk moeiteloos de trap schoonmaakt. Toch zijn (zorg)organisaties vaak geneigd om feiten uit de eerste categorie te benoemen. Zonde! Want daarmee bereik je jouw lezer niet!  

Laatst las ik in de krant over een nieuwe operatietechniek: in plaats van de gehele buik te openen, is nu een klein sneetje voldoende. Dat is natuurlijk geweldig nieuws! Maar het artikel ging vooral over het technische aspect van de operatie. Moeilijke termen en lastige begrippen vlogen je om de oren.

Bekijk het van de andere kant
Een lezer wil weten: What’s in it for me? Oftewel: wat heb ik eraan? Leuk, zo’n nieuwe operatietechniek met supersonische laser en spiksplinternieuwe apparatuur. Maar de patiënt vindt het vooral fijn om te horen dat de operatie minder ingrijpend is en er een kleinere opening nodig is, waardoor herstel vlotter verloopt.

Stap uit je eigen rol
Richt je daarom in jouw tekst op de lezer. Wat wil hij of zij weten, lezen, horen, ontdekken? En waarmee help jij de lezer verder? Denk daarbij aan het doel van de lezer: waar wil hij of zij naartoe? Probeer uit je eigen rol te stappen en je te verplaatsen in de ander. Laat al jouw vakkennis, passie en enthousiasme even los en zet een stapje terug. Dat is lastig, maar levert wel nieuwe, verfrissende invalshoeken op. Én communicatie waar jouw doelgroep écht wat aan heeft.

Hulp nodig? Weten hoe jij uit jouw rol kunt stappen en zo de weg vrij kunt maken voor heldere, doelgroepgerichte communicatie? Ik help je graag!

 

Neem contact op met Moor!
-->