Vorige week kwam de gratis weggever ter sprake. In deze editie van Moor Breekt de Week gaan we daar nog dieper op in. Want de gratis weggever blijkt vaak aan de wens of de verwachting van de potentiële klant te voldoen. Maar vervolgens belandt deze mogelijke klant op de algemene mailinglist waarna hij of zij een algemene nieuwsbrief ontvangt. Al snel raakt de potentiële klant overspoeld door informatie en raak jij als ondernemer je goede imago kwijt. Hoe zet je een weggever effectief in?

Tip 1 Geef je weggever ook echt weg.
Je geeft toch ook geen cadeau aan iemand, omdat je iets terugverwacht? Zorg dat je naam en bedrijfsnaam duidelijk te vinden zijn op je weggever, maak iets prachtigs in jouw herkenbare huisstijl en zorg dat de lezer/kijker een positieve indruk van jou en je bedrijf krijgt. En nee, daar hoef je verder niks voor terug.

Tip 2 Continueer 
Natuurlijk neem je hiermee een gok. De lezer kan na het volgen van jouw online cursus ineens weg zijn. Vertrouw je niet op het feit dat jouw weggever kwalitatief zo goed is dat een (potentiële) klant automatisch bij je terugkomt? Geef dan aan het éinde van je weggever (bijvoorbeeld in de laatste video van je videocursus) de (potentiële) klant de mogelijkheid om zijn of haar emailadres op te geven. De (potentiële) klant heeft inmiddels een goed beeld van jou, je bedrijf, jouw kennis en jouw werkwijze gekregen. Hij of zij weet of er een match is tussen zijn of haar vraag/behoefte en jouw (mogelijke) aanbod. Wat heb je aan iemand op je mailinglist die niet geïnteresseerd is? Die in jouw E-book geen antwoord vond op zijn of haar vraag? Of die geen bal aan jouw cursus vond? Door de vraag achteraf te stellen, weet je zeker dat deze persoon ook daadwerkelijk geïnteresseerd is.

Tip 3 Zet voort op een passende manier
Vraag ook meteen wélke informatie jouw (potentiële) klant zou willen ontvangen: meer informatie over het desbetreffende onderwerp, meer informatie over jou als ondernemer of over je bedrijf, een betaalde Skypesessie of je algemene nieuwsbrief? Ga op onderzoek uit en ontdek waar de behoefte van jouw klant ligt. De eerste interesse is er (anders was hij of zij niet ingegaan op je weggever), dus ga verder in op die prikkel.

Tip 4 Blijf persoonlijk
Een gratis weggever en een enorme mailinglist klinkt heel interessant: eenmalig een cursus ontwerpen, die op internet zetten en vervolgens het aantal leden van je nieuwsbrief gestaag zien groeien. Maar vergeet niet dat veel mensen zich melden voor een E-book of cursus gewoonweg omdat het gratis is. Zij zitten niet te wachten op meer info. Verspil daar je energie dus ook niet aan. Investeer wél meer energie in de mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn (zie tip 3). Geef hen persoonlijke aandacht, ga in op hun vraag, ontdek hun wensen en kijk of jij de juiste persoon bent om ze verder te helpen. Persoonlijke aandacht kan daarbij ontzettend belangrijk zijn. Een automatische mail (hoe persoonlijk je hem ook probeert te maken) is en blijft een automatische mail. En die pik je er zo tussenuit.

Conclusie: blijven maken die gratis weggever! Blijf jouw expertise tonen, blijf bloggen/vloggen, blijf online cursussen maken met voorproefjes van jouw kennis en kunde! Maar houd ook oog voor het persoonlijke. Laat jouw (potentiële) klant na de cursus niet vallen. Gooi hem of haar niet automatisch op de algemene lijst en blijf hem of haar niet bestoken met automatisch gegenereerde mails over jouw geweldige bedrijf. Het is dan wel 2017, maar met persoonlijke contact en een beetje inleving kom je in deze automatische wereld nog steeds (een stuk) verder. Succes!

 


Moor Breekt de Week is een wekelijkse blog van Maartje Bertens voor haar bedrijf Moor Communicatie. Meer lezen? Bekijk hier het archief van Moor breekt de Week.

-->