De gratis weggever… je ziet ‘m tegenwoordig bij bijna elke (dienstverlenende) ondernemer. Om moe van te worden! Wanneer werkt zo’n weggever? En wanneer kun je hem het beste achterwege laten?

“10 tips tegen een burnout!”, “De vijf grote geheimen van succesvolle ondernemers” of “Een gratis online cursus ‘Hoe word ik baas over mezelf”: al deze E-books beloven gouden bergen. En het enige wat je hoeft te doen om de training of het E-book te ontvangen is je naam en emailadres in te vullen. Easy! Maar daarna begint het ‘gedonder’. Het E-book blijkt prima en de online cursus voldeed aan waar je op dat moment (min of meer) naar op zoek was, dus je bent tevreden. Na één of twee dagen ontvang je plots een email in je inbox. Het blijkt het begin van een lawine aan info, nieuwsbrieven en andere bedrijfsinfo. Daar heb je jouw akkoord op gegeven toen je jouw emailadres en naam achterliet (wel de kleine lettertjes blijven lezen hè!). En de desbetreffende ondernemer heeft gelijk: voor wat hoort wat. Hij of zij heeft flink wat uren zitten in de ontwikkeling van de gratis training of het E-book. Jouw naam op zijn of haar mailinglist is het minste wat je terug kunt doen, toch?

Van specifiek naar te algemeen
Maar hoe effectief is zo’n gratis weggever nou écht? Hoeveel mensen zijn na, laten we zeggen een half jaar, nog abonnee op de nieuwsbrief van de ondernemer? Hoeveel procent schaft uiteindelijk daadwerkelijk iets aan? En hoe staat het met het imago van de ondernemer na al die nieuwsbrieven? Want uiteindelijk ruil je als lezer niet jouw naam en emailadres voor één gratis weggever, maar voor een stortvloed aan informatie. Informatie die vaak veel minder goed bij je past dan de weggever. Die ben je namelijk zelf op het spoor gekomen. De titel van de training sprak je aan of het E-book haakte in op een thema waar jij op dat moment mee bezig was. Een nieuwsbrief is vervolgens veel algemener. Boordevol informatie die minder goed of niet aansluit bij de reden om het E-book te downloaden of de training te volgen. Het gevolg? Veel abonnees haken af. Ze raken je beu. Zeker wanneer de inhoud van de nieuwsbrief meerdere malen niet aansluit op hun verwachtingen, wensen en behoeftes. De ondernemer raakt een potentiële klant kwijt. Want de interesse was er wél. Hoe kun je dit oplossen?

Een effectieve weggever
De voordelen van een gratis weggever zijn duidelijk: je stemt een potentiële klant gunstig (want je geeft een cadeautje weg), de potentiële klant leert je op een laagdrempelige manier (alvast) kennen, je maakt gemakkelijk(er) contact met een potentiële klant die wellicht pas voor het eerst van je hoort en kunt als ondernemer binnen korte tijd een mailinglist voor je nieuwsbrief opbouwen. Positieve kennisdeling met een interessant effect. Maar waarom plaatsen ondernemers je vervolgens op de algemene mailinglist? Een lijst waarop ook trouwe klanten staan, mensen die je persoonlijk kennen en personen die niet alleen in jouw weggever of in één specifiek thema, maar in jouw hele bedrijf geïnteresseerd zijn. Hoe kun je al deze mensen en al deze wensen met één enkele nieuwsbrief bedienen?

Noot van de redactie: ik heb het nu over kleine(re) ondernemingen. Opereer jij landelijk en wordt jouw online cursus door 1000 mensen gevolgd? Dan is de kans groot dat daar een aantal mensen tussen zitten die uiteindelijk iets bij je aanschaffen. Ben jij een kleinere ondernemer? En wil je weten of hoe jij een weggever effectief aanpakt? Vul dan hier je emailadres en je naam in en je krijgt een inspirerende PDF toegestuurd.

Geintje, lees volgende week gewoon verder! (Moor Breekt de Week ‘Weg met de weggever deel 2’ verschijnt op woensdag 4 oktober om 12.00 uur)

 

 

-->