“Je merkt het aan alles: de herfst is begonnen!”, “Zet de verwarming aan, kruip op de bank met een lekkere mok thee en geniet van dit magazine”, “De herfst is hét seizoen om lekker het bos in te gaan en tussen de vallende blaadjes na te denken over je bedrijf.” Ik durf te wedden dat élke nieuwsbrief in jouw inbox en élk magazine op jouw deurmat start met ‘iets met herfst, chocolademelk, warme dekentjes en een knus haardvuur’ (vaak ook nog in combinatie). Wat is dat toch met die oersaaie intro’s? Geloof me, als je buiten stapt en voor de zesde keer die dag natgeregend wordt, weet je heus wel dat het herfst is. Daar hoeft een nieuwsbrief of magazine je niet aan te herinneren. Waarom kiezen bedrijven tóch voor die voorspelbaarheid? 

Vrijwel elke nieuwsbrief begint met een intro. Logisch, je wilt niet zo maar met de deur in huis vallen en direct starten met een aanbod, een nieuw product (in je nieuwsbrief) of een interview/artikel (in je magazine). In een intro wil je jezelf (what’s in a name) introduceren. Je wilt je publiek opwarmen, klaarstomen voor wat er komen gaat. Dat klaarstomen doe je door je lezer te prikkelen. Uiteraard is inhaken op het seizoen een makkie: elk seizoen heeft zijn eigen aardigheden.
Winter, koud, schaatsen, binnen zitten
Lente, eropuit, bloemen, lammetjes
Zomer, vakantie, zon, vrije tijd
En herfst… juist ja, de chocolademelk.

Laten we vanaf nu afspreken dat deze dooddoeners verleden tijd zijn. Prikkel je publiek en verras ze! Hoe? Hieronder enkele tips!

 

 

  • Start met een bijzonder feit, een opvallende gebeurtenis of een verbazingwekkend onderzoek dat op jouw branche, product, dienst of bedrijf van toepassing is:
    “Wist je dat maar liefst 2 of de 3 stellen binnen 5 jaar na hun trouwdag alweer gescheiden is?”
    “Zonder magnesium kan een mens niet leven! Hoe dat kan? Je leest het hieronder!”
    “Freek Vonk is passé! Waarom? Dat en meer lees je in dit magazine!”
    Zorg dat jouw openingszin direct de aandacht van de lezer krijgt
  • Leef je in in jouw doelgroep. Wat speelt er bij jouw doelgroep op het moment dat jouw nieuwsbrief of magazine verschijnt?
    Bijvoorbeeld: Bij jonge meiden: “Justin Bieber komt in Udenhout wonen!… en wij weten waar!”
    Bij zorgmedewerkers: “Een lease auto voor medewerkers in de zorg wordt goedkoper. Daar vertellen we je hier meer over.”
    Bij health-freaks: “Te veel fruit eten is schadelijk voor je gezondheid. Mythe of waarheid? Je leest het in deze nieuwsbrief”
    Bij sportfanaten: “Wist je dat je van krachttraining meer afvalt dan van hardlopen? Het is een van de bijzondere conclusies die sportwetenschapper Mandy trekt uit haar onderzoek. In deze nieuwsbrief alvast een voorproefje.”
  • Zorg voor directe links in je nieuwsbrief of digitale magazine.
    Niet iedereen is even geïnteresseerd in elk artikel of interview. Geef je lezer daarom de optie om direct door te klikken naar het artikel naar wens. Vermeld onder elk artikel de links naar andere artikelen waar je lezer warm voor zal lopen.
  • Durf een statement te maken en laat jouw (bedrijfs)persoonlijkheid spreken. Maak voor je intro je allereerste vlog (video-blog), gebruik kleur en afbeeldingen, maak je intro heel kort en krachtig of kies juist voor een animatievideo waarin je jouw nieuwe bedrijfsfilosofie laat zien. Varieer, experimenteer en leer. Vergeet daarbij vooral de lezer niet! Hoe kun je hem of haar prikkelen om jouw nieuwsbrief of magazine niet over het hoofd te zien? Dat dekentje en die chocomel volgen dan vanzelf wel.

Is het woensdag? Dan is het blogdag! Moor Breekt de Week is jouw wekelijkse dosis frisse communicatie, waardoor jij weer met nieuwe inspiratie de tweede helft van de werkweek in kunt. Meer Moor? Bekijk de website en breng jouw bedrijfscommunicatie weer in beweging!

-->