Laatst zag ik deze Video op LinkedIn. Het is een filmpje van kinderen in de speeltuin. De ontwerper van de speeltuin had zich flink uitgeleefd: creatieve glijbanen die alle kanten op kronkelden. Dat moésten kinderen toch wel leuk vinden? 

Wat blijkt? De kinderen gleden overal vanaf behalve van de glijbaan. Degene die dit filmpje op LinkedIn had gezet, deed dat met de melding: “Wij hebben geen onderzoek nodig. Wij kennen onze gebruikers”

Het is een treffend voorbeeld. Ik zie het vaak in de praktijk. “Deze tekst moet zéker terugkomen, want dat is wat onze klanten willen lezen” of “Ik blijf wel bij een brochure, want dat is de manier waarop onze klanten hun informatie graag ontvangen.” Maar hoe zeker ben jij ervan dat je écht weet wat de klant wil?

Hoe kun jij erachter komen hoe jij jouw klant het beste kunt bedienen? 

  1. Vraag! Klinkt simpel. En dat is het ook. Ga bij je klant op bezoek, organiseer een inspiratiemiddag, zet een enquête uit en haal input op. Zo’n enquête hoeft tegenwoordig trouwens helemaal geen saai ding meer te zijn. Kijk eens naar programma’s als ‘Typeform’ of ‘SurveyMonkey’. Gebruik ‘Kahoot!’ om de bezoekers van jouw bijeenkomst/inspiratiedag/kerstborrel enkele vragen te stellen die zij met één druk op hun smartphone live kunnen beantwoorden.
  2. Maak meerdere versies van jouw communicatie-uitingen. Bijvoorbeeld een lange brief en een beknopte infographic of een lekker lezend verhaal en een kleurrijke brochure. Test daarna welke inhoud het beste bij de lezer is blijven hangen.
  3. Gebruik data en laat deze analyseren. Met diverse tools kunnen bedrijven exact bepalen waar jouw lezer keek, hoe lang hij of zij aandacht had voor bepaalde onderdelen van jouw site en wanneer hij of zij snel verder klikte. Deze data vormen een mooie basis voor het ‘herschikken’ van je website.

Hoe zit dat bij jou? Weet jij wat jouw klant écht wil? Waar hij of zij behoefte aan heeft? En hoe je hem of haar het beste kunt bedienen op communicatiegebied?


Hoera het is weer woensdag! Dat betekent: tijd voor Moor Breekt de Week. Al bijna vier jaar voorziet Moor je elke week van een frisse, nieuwe communicatieblog. Geen enkele blog meer missen? Geef je dan op via de website! Eerdere blogs teruglezen? Dat kan hier.

-->