“Presenteer jezelf als expert”. Het is een tip die je van veel businesscoaches krijgt. Met specialiseren ben ik al lang geleden begonnen. Mijn voorkeur ligt duidelijk bij de zorgsector. Ik vind gezondheid en zorg erg boeiend. Daarnaast vind ik de mensen die werken in de zorg interessant. Hun passie voor het vak spat er vaak vanaf. Steeds vaker ging ik communicatiewerk voor de zorgsector verrichten en ook werk voor andere organisaties had ‘iets met zorg, liefde en de mens’ (en soms ook dier) te maken. Hierdoor kreeg ik steeds meer ervaring in die sector. Maar jezelf vervolgens als expert presenteren is andere koek. Want: ‘Weet ik er wel genoeg van?’

Het zette me aan het denken. Ik ken lang niet alle termen uit de zorgwereld en van veel afkortingen weet ik de betekenis niet. Ik ken niet alle systemen en werkwijzen. Hoe kan ik me dan als expert presenteren?

Wat blijkt: juist wanneer je niet álles van een sector, beroep of vakgebied weet blijf je fris. Je kijkt met open ogen, bent onbevooroordeeld en laat jargon links liggen. Daarnaast blijf je nieuwsgierig en stel je (de juiste) vragen. Je stapt minder snel in valkuilen en blijft scherp kijken naar doel en doelgroep. Je hebt genoeg ervaring om je thuis te voelen in de sector en weet je weg te vinden, zonder dat je vastgeroest bent.

Hetzelfde geldt overigens voor mijn eigen vakgebied. ‘Communicatie’ is zo breed: online, offline, intern, extern, persvoorlichting, social media, storytelling…  Je kunt niet in alles goed thuis zijn. Ook dan is het de kunst om jezelf te specialiseren en je te richten op hetgeen waar jij energie uithaalt. Dan kun je jouw klant het beste helpen én is het een stuk makkelijker om jezelf op de kaart te zetten. En te profileren als expert 😉

 

-->