We veronderstellen dingen, doen aannames, beschrijven onze doelgroepen, wensen en medewerkers… maar wat weten we nu écht? En waarom stellen we niet wat vaker vragen aan de ander?

“Aha, een woonzorginstelling voor ouderen! Nee, dan moet je niet aankomen met een website. En al helemaal niet met een app. Ouderen willen lezen van papier. Dus we gaan een map maken met alle informatie over onze zorginstelling.” Tja, het zal niet de eerste keer zijn dat deze keuze gemaakt wordt.

Vooroordelen
Wanneer we communiceren met anderen zitten we vol vooroordelen. In onze ogen weten we precies wat de ander beweegt. We weten wat iemand graag ziet, hoort, doet, drinkt, eet, leest en kijkt. Wanneer we ons richten op onze doelgroep hebben we direct paraat hoe we onze doelgroep gaan benaderen. Want óf we zakken diep in onze vooroordelen óf we doen ‘wat we altijd al deden’. “De nieuwsbrief? Ja die verzenden we al jaren. Dus dat blijven we lekker doen.”

Socrates zei echter (bijna 2500 jaar geleden) al: “De enige wijsheid die écht telt, is weten dat je niets weet.” Probeer eens blanco een gesprek in te stappen. Wees nieuwsgierig. Zet je vraagtekens bij dingen die je tot nu toe altijd als vanzelfsprekend zag. Dan gebeuren er mooie dingen.

Praat en het leven praat terug
Laatst was ik aanwezig bij een bestuurdersbijeenkomst van Transvorm. Prof. dr. Gabriël Anthonio nam 50 bestuurders uit zorg en welzijn mee in zijn masterclass over besturen met bezieling en impact. Een van zijn levenslessen? “Praat en het leven praat terug”. Hij stelde voor om bij aanvang van ieder overleg aan de aanwezigen te vragen:  “Wanneer heeft deze vergadering voor jou betekenis gehad?”. Je zet dan namelijk niet alleen iedereen meteen in de denkstand, je gaat ook over op co-creatie én achterhaalt de wensen van de aanwezigen.

Vraag!
Je achterhaalt de wensen van jouw doelgroep dus door het simpelweg te vragen. Dat kan direct op de man af in een prettig, persoonlijk gesprek. Maar je kunt ook kiezen voor een enquête. Er zijn veel (gratis) mogelijkheden om op een eenvoudige, snelle manier input te verzamelen. Je resultaten worden direct in overzichtelijke grafieken gegoten en de percentages geven je meteen een goed beeld van de respons.

Wat ga jij deze maand doen om achter het échte verhaal van jouw doelgroep te komen?


Volgende week: “Het is altijd het juiste moment om iets goeds te doen” – Martin Luther King
Vorige week: “Het zijn niet de sterkste soorten die overleven, maar degene die zich het beste aanpassen” – Charles Darwin

Geen blog meer missen? Meld je aan via www.moorcommunicatie.nl 


Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Heb jij een communicatievraagstuk? Of kan jouw zorg- of welzijnsorganisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

 

Neem contact op met Moor Communicatie
-->