Wanneer iemand iets voor jou doet, dan ben je geneigd om iets terug te doen. Het principe van wederkerigheid. ‘Voor wat hoort wat’ zou je kunnen zeggen. Het werkt niet alleen in de commerciële wereld, maar ook in de zorgsector. Een telefoontje, extra aandacht, een vraag, een blik: het kan een enorm verschil maken voor jouw patiënt, cliënt of klant. Én voor jouw organisatie. Hoe pak je dat aan?

Een voorbeeld
Een tijdje terug stapte ik over van hostingpartij. Van een anoniem, groot bedrijf naar een lokale ondernemer. Hij had een mooie actie: het eerste jaar ging mijn betaling rechtstreeks naar een lokaal goed doel. Ik werd klant en bleef klant. En toen ik een mail van deze hostingpartij voorbij zag komen, die communicatief mooier en sterker kon, heb ik een reeks verbetertips gestuurd waar zij direct mee aan de slag konden. Zie het als wederkerigheid.

Vooruit, nog een voorbeeld.
Toen mijn zoontje enkele weken geleden geopereerd moest worden in het kinderziekenhuis, was ik onder de indruk van de persoonlijke aandacht die de verpleegkundigen hadden voor mijn kind. Rustig, attent en betrokken. Hoewel ze ongetwijfeld onder enorme druk stonden. Niet alleen was het druk op de afdeling, het was ook nog eens in een onzekere coronaperiode. Door deze houding beïnvloedden ze op positieve wijze mijn beeld van het ziekenhuis, het personeel en hun werkwijze. Iedereen die ernaar vraagt, vertel ik over onze positieve ervaringen. Zie het als wederkerigheid.

Nog ééntje dan.
Laatst was ik toe aan persoonlijke groei. Ik zocht een coach en downloadde het gratis E-book op haar website. Ik volgde haar inspiratietips op LinkedIn en las enkele artikelen van haar hand. Gratis leesvoer, tips en inzichten waar zij niks voor terugvroeg. En wel veel voor terugkreeg: ik werd haar coachee. Zie het als wederkerigheid.

Wat kun jij doen?
Ga eens na: wat geeft jouw doelgroep het gevoel bijzonder te zijn? Wat kun jij doen om jouw doelgroep niet alleen te bedienen, maar ook te verbazen, verblijden of verrassen. Wat kun jij (dagelijks) doen om het leven van jouw cliënt, klant of patiënt te verbeteren zónder daar iets voor terug te verwachten?

Enkele tips ter inspiratie:

  • Stel een vraag:

Waar zit je mee? Wat zou je graag willen doen voor je vertrekt? Wat zou jouw dag fantastisch maken? Wat mis je in onze behandeling?

  • Geef iets weg:

Een cadeautje, sample van een product, een E-book/boek, een lievelingsgebakje (chocolade, thee, etc.) of een ander persoonlijk item dat je aan deze patiënt, cliënt of klant doet denken.

  • Haak in op informatie:

‘Het is jullie trouwdag vandaag toch?’, ‘Vandaag zou eigenlijk je eerste schooldag zijn he? Daarom heb ik hier een kaart van je klasgenoten.’, ‘Je houdt heel veel van autosport. Wist je dat er nieuws is over Formule 1?’ ‘Ik weet dat je fan bent van Dan Brown. Ik heb dit boek al gelezen. Wil jij het hebben?’

Doe jij wel eens iets extra’s voor jouw doelgroep?

Deze blogreeks draait om de zeven beïnvloedingsprincipes van hoogleraar en onderzoeker dr. Cialdini. Hij onderzoekt hoe mensen zich laten beïnvloeden en overtuigen. Cialdini schreef er een wereldberoemd boek over: Influence: The Psychology of Persuasion (1984). Daarin stonden zes beïnvloedingsprincipes. Later voegde hij een zevende principe toe.   

Vorige week: Bohemian Rhapsody
Volgende week:  Toewijding en consistentie
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Heb jij een communicatievraagstuk? Of kan jouw zorg- of welzijnsorganisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

-->