“Oh ik zie daar een knop!” “Wacht, hier staat een code!” “Jongens, jongens, hebben jullie dat touw hier gezien?” Binnen enkele seconden stond de escaproom op zijn kop, was iedereen met iets anders bezig en schreeuwden we door elkaar. Iedereen was bezig met z’n eigen puzzel en had geen fláuw idee waar de ander mee bezig was. We deden dingen dubbel, vergaten samen te werken en misten overzicht. Kortom: het was één-grote-chaos.

 

Masterplan
Wat ontbrak was een duidelijk plan. Afspraken met elkaar. Wie doet wat? Hoe communiceren we? Hoe laten we weten wat we al opgelost hebben? En wat nog ontbreekt? Wie gaat met wie samenwerken? Zijn er logische teams te maken? Tja, daar hadden we van te voren natuurlijk niet over nagedacht.

Een goed, duidelijk plan vormt één de vijf benodigde bouwstenen wanneer je iets wilt bereiken met elkaar. Wanneer je een situatie wilt veranderen. Wanneer je wilt dat jouw project in de zorg écht effect heeft. Het verandermodel van Knoster laat je duidelijk zien wat er gebeurt wanneer je één van de vijf bouwstenen mist:  

Tip: Neem voor je verder leest een project waar je nu aan werkt in gedachten. Dat helpt je om het model nog concreter en inzichtelijker te maken.

Visie
Wanneer je een project aanvliegt zonder visie, dan ontstaat er verwarring. Een duidelijk doel voor ogen zorgt dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Je weet wat je doel is, wat je wilt bereiken en waarom je dat wilt.

  • Binnen één uur ontsnappen uit een escaperoom.

  • De meest gastvrije zorginstelling in Nederland worden.

  • Administratieve taken terugdringen tot 1/10 van de werkzame tijd.

Heb je geen visie, dan staat er geen stip op de horizon. Is er geen richting en weet niemand waar hij of zij heen moet. Dat zorgt voor verwarring. Formuleer daarom altijd een duidelijke visie. Actief taalgebruik, duidelijke structuur in je opbouw en concrete voorbeelden kunnen je hierbij helpen.

Belang
“What’s in it for me?” Want we blijven als mens gemotiveerd door onze (eigen) belangen. Wanneer het belang van het project niet duidelijk is, zorgt dit voor weerstand. Geef daarom altijd aan wat het project voor jouw doelgroep oplevert.

  • Samen, binnen de gestelde tijd, ontsnappen uit de escaperoom verstevigt je teamgevoel, geeft een kick, levert status én eeuwige roem op.

  • Het nieuwe tilsysteem ontlast je rug, waardoor jij als zorgmedewerker minder rugklachten ervaart.

  • Deze voeding zorgt voor meer energie, zonder dat het extra calorieën oplevert. Hierdoor voel je je fitter en haal je meer uit jouw dag.

Belangen kunnen zowel betrekking hebben op personen, op een organisatie, als op groepen of zelfs de hele wereldbevolking. Zorg dat je in jouw project jouw doelgroep goed kunt definiëren. Onderzoek welke belangen er bij jouw doelgroep spelen. Wat vinden zij belangrijk? Waar kun je hen voor wakker maken? En wat maakt voor hen het project waardevol? Schenk daar in jouw (project)communicatie gerichte aandacht aan. Voed daarmee het enthousiasme en temper de weerstand.

Middelen
Zonder de juiste code kom je in een escaperoom geen stap verder. En ook zonder touw, gewichtjes, flesjes, kisten en andere voorwerpen in de escaperoom hadden we het niet gered. Het was dus des te frustrerender dat we één puzzel steeds niet opgelost kregen. We bleken een schilderij met verborgen aanwijzing over het hoofd te hebben gezien. Wat zegt dit? Doelen, wensen en een visie zijn prachtig, maar zonder de juiste middelen om dit te bereiken, kom je nergens. En dat levert frustratie op. Geef daarom in jouw project altijd aan welke middelen er beschikbaar zijn.

  • Onze zorginstelling wil de beste werkgever in de zorg zijn en geeft daarom haar medewerkers 5 extra vrije dagen per jaar, gratis coaching en een hoger salaris.

  • Ons ziekenhuis heeft een nieuwe bewegwijzering, waardoor patiënten niet meer verdwalen.

  • Dit filmpje laat je stap voor stap zien hoe het nieuwe systeem werkt. Alle benodigde materialen vind je in het bakje voor je.

Bedenk je welke middelen er tijdens jouw project onmisbaar zijn voor jouw doelgroep. Wat hebben zij nodig om hun bijdrage te kunnen leveren aan het behalen van het (eind)doel? Formuleer kort en kracht waar zij welke middelen kunnen vinden (en zorg dat ook deze lijstjes duidelijk te vinden zijn).

Competenties
De laatste bouwsteen bestaat uit competenties. Want aan iets beginnen zonder dat je het gevoel hebt dat je het kunt… dat is doodeng. Je wilt je competent voelen, de benodigde vaardigheden bezitten en sterk in je schoenen staan.

  • Elke dag zijn er drie medewerkers beschikbaar die je leren werken met het nieuwe systeem. Zij zijn elk moment van de dag bereikbaar voor vragen en hulp.

  • Onze medewerkers krijgen elk jaar bijscholing. Hierdoor zijn onze professionals op de hoogte van alle ontwikkelingen in hun vakgebied.

Welke vaardigheden zijn voor jouw doelgroep onmisbaar om het project te laten slagen? Zijn dat ICT-vaardigheden? Communicatiecompetenties? Inzichten, kennis of juist kunde? Onderzoek waar jouw doelgroep behoefte aan heeft en vang dit in een aantrekkelijk aanbod.

Hoe zit dat bij jou?

Voor elke bouwsteen geldt: onderzoek wat jouw doelgroep nodig heeft en stem hier je uitingen op af. Hier is een glansrol voor duidelijke, doel- en doelgroepgerichte communicatie weggelegd. Want wat voor project A werkt, kan totaal niet werken voor project B. En de woorden in jouw plan die chaos beteugelen, kunnen juist angst oproepen wanneer de juiste competenties niet aanwezig zijn. Dit vraagt om een grondige analyse van jouw project, je doelgroep, je doel en de bovengenoemde bouwstenen. En vervolgens om een sterk, strategisch communicatieplan dat alle bouwstenen met betrouwbaar cement verbindt.

Kun je daar hulp bij gebruiken? Vertel me meer over jouw project tijdens een gratis adviessessie.

 

Tip:  Wil je meer lezen over dit (en andere zorggerelateerde) onderwerpen? Meld je dan hieronder aan voor mijn nieuwsbrief.

-->