Ik zit aan tafel bij een middelgroot bedrijf. Samen bekijken we de huidige communicatie-uitingen. ‘Er mag een frisse wind doorheen. De neuzen weer dezelfde kant op. We willen de communicatie beter aan laten sluiten bij ons bedrijf.’

Mijn oog valt op een brochure waarin het bedrijf hun klant overspoelt met informatie en aanspreekt met ‘u’. Dat is op zijn minst opvallend te noemen, want de doelgroep van het bedrijf valt in de leeftijdscategorie 25-45 jaar. Niet bepaald een doelgroep die direct de voorkeur geeft aan ‘u’ en tevens een doelgroep met een druk leven. Ik kan me zo voorstellen dat het lezen van een overvolle brochure niet past in hun drukke tijdsschema. Als ik vraag waarom het bedrijf de doelgroep aanspreekt met u, volgt het gebruikelijke antwoord: “Tja, dat doen wij altijd al zo…” Maar als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg.

Passend?
Als je een jonge doelgroep hebt en je bent op zoek naar toenadering, misschien zelfs wel een vriendschappelijke band met je klant, dan schept het gebruik van ‘u’ alleen maar afstand. Als je op zoek bent naar creatieve klanten met een open blik, dan is een standaard brochure niet de beste manier om die klant te werven. En als je een no-nonsense bedrijf bent, zijn woorden als ‘beleving’, ‘ultieme ervaringen’ en ‘weer in je kracht staan’, wellicht niet de meest passende termen. Een simpele aanpassing, kleine verandering of juist een radicaal andere koers brengt het bedrijf dichter bij de klant en de klant dichter bij het bedrijf.

blog

Op ontdekkingstocht
Ga eens voor jezelf na: wat zijn mijn kernwaarden? Wat vind ik (of wat vindt het bedrijf) belangrijk? Wat wil ik doen? En voor wie? Ga op zoek naar jouw ultieme doelgroep en jouw ultieme manier van communiceren met deze groep. Dat kan wel eens helemaal anders zijn dan wat je nu doet. Geen nood! Moor Communicatie helpt je in deze zoektocht. Samen gaan we op zoek naar je ideale klant, naar JOUW doelgroep. Samen bepalen we hoe we deze doelgroep gaan bereiken: op wat voor manier en met welke middelen. Benieuwd hoe dat in zijn werk gaat? Neem vrijblijvend contact op!


Moor Communicatie zet bedrijven en organisaties (weer) in de spotlight. Helder advies – Creatieve ideeën – Altijd met oog voor de doelgroep. Ben jij toe aan verandering in jouw bedrijfscommunicatie? Wil je dat jouw uitingen passen bij jouw doelgroep? Dan is Moor Communicatie er voor jou!

-->