De voetbalcoach van mijn vriend houdt van metaforen. Elke wedstrijd verrast hij zijn mannen met een woordspeling, een grap of een vergelijking. “We hebben nog een appeltje te schillen met de tegenstander!” zei hij laatst, terwijl hij een appel uit zijn jas haalde. In zijn andere hand had hij een schilmes. Hij probeerde de appel te schillen, maar het lukt niet. Toen haalde hij opeens een tweede mesje uit zijn zak en vervolgde: “Maar we moeten wel scherp zijn!”

Storytelling
Het vertellen van een verhaal helpt je bij het overbrengen van je boodschap. Het houdt je lezer of toehoorder bij de les. Daarnaast zijn verhalen makkelijker te onthouden dan losse feiten en zijn ze leuker om te horen dan een gortdroge speech of een inspiratieloze opsomming van feiten.

Ontdekkingsreis
Bovenstaande voordelen zorgen ervoor dat steeds meer bedrijven het nut inzien van storytelling. Ze tonen de rijke historie van hun bedrijf, gaan in op huidige ontwikkelingen in hun branche of nemen bezoekers van hun website mee op ontdekkingsreis naar de ontstaansgeschiedenis van hun product.

story

Zoetsappig
Dat is allemaal leuk en aardig, maar niet iedereen slaagt erin om het concept storytelling goed toe te passen. Er wordt wanhopig gezocht naar links met sprookjes, met heldenverhalen en met onrealistische, zoetsappige verhalen. Het vertellen van je verhaal vereist meer dan alleen de wil om mee te doen aan de storytellinghype. Wil jij ontdekken hoe jij storytelling op een natuurlijke, leuke en inspirerende manier toe kunt passen binnen jouw bedrijf? Neem dan contact met Moor Communicatie op!

Voor je het weet heb je de aandacht van al jouw (potentiële) klanten, zoals de trainer van mijn vriend het voor elkaar krijgt dat een hele selectie volwassen mannen naar hem luistert 😉
—-
Moor Breekt de week is de wekelijkse column van Maartje Bertens (Moor Communicatie). Moor Communicatie maakt moeilijke teksten begrijpelijk, toegankelijke en aantrekkelijk.

-->