Ze schieten als paddenstoelen uit de grond: de experts die jou in afzienbare tijd aan een héle hoop geld gaan helpen. “Verdien een ton per jaar”, “Ik help jou naar je ‘six figure omzet’ en “Veel meer verdienen in minder tijd”. Leuk hoor, al die beloftes. Maar ik heb er altijd mijn bedenkingen bij. Want er zijn in mijn ogen een aantal zaken waaraan zulke goeroes voorbij gaan.

Omzet, wat is nou omzet? (Het zou zo een nummer van André Hazes kunnen zijn). Een ton omzet zegt namelijk helemaal niks. Want als jij 95.000 euro aan kosten hebt, houd je aan het einde van het verhaal nog maar 5000 euro over. Daarnaast geven deze geldgoeroes jou het idee dat je a) nu iets verkeerd doet, omdat je veel meer zou kunnen verdienen, b) veel geld verdienen hét kenmerk is van een goede onderneming of organisatie, c) meer geld verdienen heel eenvoudig is, d) je gelukkig wordt van een passief inkomen.

Want daar draait het meestal om: passief inkomen genereren. Begrijp me niet verkeerd: het is fantastisch als jij binnen no-time een bloeiend bedrijf opzet, daar heel veel mee verdient en daar weinig tijd en/of energie in hoeft te steken. Maar ik denk dat de realiteit anders is. Dat veel mensen niet alleen werken voor het geld, maar ook voor de voldoening die je eruit haalt. En dat passief inkomen genereren vooral draait om focus & marketing:

Je ontwikkelt een online cursus (schaalbaar!) en richt daar heel jouw marketing op in. In plaats van uurtje factuurtje zit jij niet meer één op één met jouw klant, maar verkoop je honderden online cursussen aan mensen in heel Nederland (en misschien nog wel daarbuiten). Zelfs als je op vakantie bent of gewoonweg naar de supermarkt!

Maar wat er vaak mist in dit verhaal is de passie voor je vak. Het draait bij passief inkomen vooral om verdraaid goede marketing. Uiteraard zijn er mensen bij wie dit lukt, maar ik denk dat het gros van de ondernemers (in spé) vooral ziet: snel, veel, geld. Dat jouw cursus uniek en heel waardevol moet zijn, vergeten zij voor het gemak. Dat er honderden zo niet duizenden concurrenten zijn ook. Mensen vergeten dat het opzetten van een goed, solide bedrijf tijd kost. Tijd, inspiratie, doorzettingsvermogen en soms ook geld. Maar als je het slim aanpakt, dan groeit jouw bedrijf. Beetje bij beetje. En bij de een sneller dan de ander. Wie denkt met een goeroe in enkele maanden rijk te worden, heeft het volgens mij bij het verkeerde eind.


Soms is het heerlijk om even ergens tegenaan te schoppen. Te laten weten dat je er bent. En wat je van iets vindt. In deze blogreeks (‘Moor Rebellentour’) keren we ons lekker tegen wat heilige social media huisjes, Google-tips, communicatiewetten en schrijfregels.

Vorige week: de excuustourreeks.
Volgende week:   Op nummer 1 in Google
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Maartje:
Maartje Bertens (Moor) is tekstschrijver & communicatieadviseur en gespecialiseerd in communicatie voor Zorg & Welzijn. Met haar bedrijf Moor Communicatie maakt ze communicatie in de zorgsector begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk.

Kan jouw organisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

-->