“Hey Maartje, dank voor je bestelling! Het pakketje ligt morgen in jouw brievenbus!” Het is de vlotte tekst van een bedrijf waar ik een product heb besteld. Het taalgebruik verrast me niet. Ik vind het zelfs prettig om te lezen. Alsof de buurjongen me zegt dat alles geregeld is. Heel anders zou het zijn wanneer de boodschap als volgt was:  “Hey Maartje, hoe is het met je nek? Beetje bijgekomen na die botsing begin dit jaar? We hebben je schadeformulier ontvangen en gaan er snel achteraan. Groetjes Interpolis.” Wanneer kies je voor ‘u’ en wanneer voor ‘jij’? En wanneer is informeel of juist formeel taalgebruik gewenst?

Helaas bestaan op bovenstaande vragen geen eenduidige antwoorden. Vlamingen hebben het beter bekeken en kiezen standaard voor ge/gij als onderwerpsvorm (tweede persoon enkelvoud). Alhoewel zij ook steeds vaker gebruik maken van het Nederlandse u, jij en je. De Engelse kiezen ‘you’. Dit kan zowel voor ‘u’ als voor ‘jij/je’.

‘U’ staat wat afstandelijker, maar is ook een vorm van het tonen van respect voor je gesprekspartner/lezer. ‘Jij’ oog wat gelijkwaardiger, maar kan ook te joviaal overkomen. Je bepaalt of je kiest voor ‘je’ of ‘u’ op basis van drie items:

  • Formaliteit (karakter van de situatie)
  • Status (leeftijd en maatschappelijke positie)
  • Solidariteit (gevoel van gelijkheid)

Het kan dus zomaar zijn dat je op je werk iemand aanspreekt met ‘u’ en diezelfde persoon tijdens de buurtbarbecue met ‘je’. Status blijft dan gelijk, maar formaliteit en solidariteit veranderen door de situatie waarin het gesprek plaatsvindt. Ook binnen een gesprek kun je wisselen van aanspreekvorm. Wist je bijvoorbeeld dat Matthijs van Nieuwkerk in gesprek met Mark Rutte verschuift van ‘jij’ naar ‘u’? Dat doet hij wanneer het onderwerp van persoonlijk naar serieus gaat.

‘U’ of ‘jij’ that’s the question
Kies je voor u of jij in je communicatieuitingen? Laat het afhangen van bovenstaande factoren en ga daarnaast af op je eigen gevoel. Wat voelt gepast in de situatie? Je kunt ook peilen bij je doelgroep hoe zij aangesproken willen worden. Maak een simpele enquête op papier of digitaal via bijvoorbeeld Typeform.

Hulp nodig bij jouw keuze? Moor Communicatie maakt heldere doelgroepanalyses en geeft concrete (communicatie)adviezen. Meer weten? Stuur een mail naar info@moorcommunicatie.nl


Is het woensdag? Dan is het tijd voor Moor Breekt de Week! Abonneer je via de website, zodat je geen blog meer mist!

 

 

 

 

-->