Je ziet ze weleens voorbijkomen op LinkedIn, van die claims waarbij je denkt: hm, ‘too good to be true’. Een methode waardoor je supersnel afvalt, een training die je in één keer van al je problemen afhelpt en een coachingssessie die je alleen maar positieve energie brengt. Natuurlijk helpt jouw methode, dienst of product een klant, cliënt of patiënt verder. Maar wel op een realistische, stapsgewijze manier. Hoe breng je dit goed over, zonder dat de ander denkt: ‘te mooi om waar te zijn’?

Het leven is alleen maar rozengeur en maneschijn! Althans, als we de berichten op Social Media moeten geloven. De ene therapie werkt nog beter dan de andere. En als je workshop x volgt, dan stroomt geld, geluk en gezondheid jouw leven binnen… Bij veel berichten bekruipt me het gevoel: dit klopt niet. Het is te mooi om waar te zijn. Ik krijg de kriebels als ik een bericht voorbij zie komen dat begint met ‘vroeger, was ik overwerkt/opgebrand/uitgeput, maar sinds ik [x] heb geprobeerd is mijn leven radicaal gewijzigd!’.

Natuurlijk werkt jouw dienst, product of methode, anders werkte je er niet mee. De kunst is deze passie te vertalen naar natuurlijke, aantrekkelijke en realistische berichten op Social Media. Berichten die de lezer raken en overtuigen, zonder dat het ‘too much’ wordt. Geen ‘sadfishing’(persoonlijke malaise extra aanzetten in de hoop op meer aandacht en betrokkenheid van jouw achterban), maar pure, authentieke content. Hoe doe je dat?

Onderbouw jouw verhaal
Zonder cijfers, literatuur of andere manier van onderbouwing staat jouw verhaal op losse schroeven. Het zijn dan enkel beweringen en die zijn subjectief. Wil je een lezer overtuigen? Gebruik dan objectieve informatie en onderbouw dit met cijfers en feiten. Een goed voorbeeld is het stuk van Skipr over de heupairbags die zorginstelling TanteLouise heeft getest:

TanteLouise zette in het afgelopen half jaar vijftig heupairbags in en niemand liep een breuk op.  In totaal nam het aantal heup-, been- bekkenfracturen in het woonzorgcentrum met bijna de helft af en mogelijk heeft de airbag daaraan bijgedragen.

Aanschaf van de vijftig heup-airbags kostte TanteLouise dertigduizend euro. Maar daar staan kostenbesparingen tegenover, zo berekende de zorgorganisatie. De medische- en revalidatiekosten zouden verminderen met 875 duizend euro en de kosten voor zorguren 125 duizend. (bron: Skipr. 11 oktober 2019)

 

Waak voor de overtreffende trap
Naast het gebruik van cijfers en feiten is je taalgebruik van groot belang wanneer het gaat om geloofwaardigheid. Probeer de overtreffende trap en versterkers te vermijden of het gebruik te beperken. ‘Altijd’, ‘nooit’, ‘beste’, ‘meest effectieve’: het zijn allemaal uitersten. En uitersten roepen vraagtekens op.

Laat je verhaal checken
Een enthousiast verhaal, geschreven vanuit jezelf doet het altijd goed op Social Media. Blijf dat dus vooral doen! Laat je tekst wel even checken door een (neutrale) buitenstaander. Zo voorkom je dat jouw verhaal ‘Too good to be true’ oogt.

Wil jij jouw verhaal laten checken? Jouw organisatie realistisch en sterk profileren? Ik help je graag!

 

Neem contact op met Moor!
-->