‘Living on the edge’! We gruwelen van saai, gewoon en altijd hetzelfde. Ons leven moet uniek zijn. Flitsend. Uitdagend en afwisselend. Of toch niet? Stiekem bloeit elk mens op van rust, reinheid en regelmaat (hadden onze oma’s/moeders toch gelijk met die verdomde 3R’en…). De mens is gebaat bij consistentie, logica en samenhang. Omgaan met dezelfde vrienden, op dezelfde dagen werken, jarenlang naar dezelfde sportclub en hetzelfde op je boterham. Cialdini spreekt over het principe van ‘toewijding en consistentie’. Fan worden en fan blijven. Hoe krijg je dat als zorgorganisatie voor elkaar?

Commercieel
Veel zorgorganisaties krijgen de kriebels van het woord commercie. ‘Wij zijn niet commercieel’. ‘Wij doen niet aan sales’. Een gemiste kans. Want door je als zorgorganisatie iets zakelijker op te stellen (juíst door persoonlijk te zijn en jouw doelgroep extra aandacht te geven), kun je grote stappen maken met jouw organisatie. Mijn tip? Benader jouw organisatie in zorg & welzijn eens wat vaker met een (iets) commerciëlere bril op. Stel jezelf de vraag: hoe zouden ze dit in het zakenleven aanpakken? Hoe zorgen zij voor toewijding en consistentie?

Stap 1: zorg voor een laagdrempelige kennismaking
Organiseer een open dag, vertel over jouw zorginstelling op een beurs of tijdens een event, maak een interessant E-book over de nieuwste ontwikkelingen in jouw vak. Kortom: zorg dat mensen horen van jouw organisatie.

Stap 2: leer elkaar kennen
Mensen doorlopen verschillende stappen voordat ze uiteindelijk met jou in zee gaan. Ze willen je leren kennen, moeten je daarna vertrouwen en het je tenslotte ook gunnen. Je verhoogt jouw gunfactor én verdiept jullie band door regelmatig van je te laten horen. Dat kan op social media, maar bijvoorbeeld ook door het geven van gratis lezingen, het delen van kennis en het organiseren van bijvoorbeeld een vragenuurtje. Op die manier versterk je de band met je potentiële klant, cliënt of patiënt.

Stap 3: ga een samenwerking aan
Is jouw band sterk genoeg? Maak dan van een potentiële doelgroep een daadwerkelijke klant/cliënt/patiënt. Verkoop je product, lever je dienst, verleen je hulp!

Stap 4: Blijf in contact
Is jullie traject, project of behandeling afgerond? Blijf daarna met elkaar in contact. Ben jij diëtist en is jouw klant nu op zijn of haar streefgewicht? Mail elke maand met de vraag hoe het gaat en stuur wat tips om het streefgewicht te behouden (recepten, beweegtips, activiteiten) of organiseer een digitale bijeenkomst voor meerdere klanten.  Andere tips?

  • Start een (besloten) groep op bijvoorbeeld Facebook waarin jullie in contact blijven
  • Maak een kwartaalupdate met tips, nieuwtjes en inzichten
  • Ontwikkel een vervolgaanbod voor jouw cliënt/patiënt/klant

Belangrijk: zorg dat elke uiting logisch op elkaar volgt. Dezelfde toon, dezelfde setting, hetzelfde gevoel.

Gratis sparren?
Durf jij jouw (zorg)organisatie te benaderen als een bedrijf? Ben je benieuwd wat dat oplevert voor jouw organisatie? En welke belangrijke rol communicatie hierin speelt? Ik spar graag met je! Boek een gratis adviessessie van 30 minuten door een mailtje te sturen naar info@moorcommunicatie.nl

Deze blogreeks draait om de zeven beïnvloedingsprincipes van hoogleraar en onderzoeker dr. Cialdini. Hij onderzoekt hoe mensen zich laten beïnvloeden en overtuigen. Cialdini schreef er een wereldberoemd boek over: Influence: The Psychology of Persuasion (1984). Daarin stonden zes beïnvloedingsprincipes. Later voegde hij een zevende principe toe.   

Vorige week: Wederkerigheid
Volgende week: Sociale bewijskracht
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Heb jij een communicatievraagstuk? Of kan jouw zorg- of welzijnsorganisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

 

 

-->