Ik heb niks met trends. Voornamelijk omdat zaken die eerst niks voorstelden, als lelijk of onhandig werden gezien, ineens super populair zijn. Broeken die eerst voor ‘onooglijk’ werden versleten, zie je nu ineens overal in het straatbeeld. Waarom? Omdat het hip is. Omdat iedereen het draagt. Zo is het ook vaak met communicatietrends. Neem nu vloggen. Ik vraag me met regelmaat af waarom mensen dat in godsnaam doen.

“Ik vind dit eigenlijk niks”, “Sorry het is nog niet perfect” en “Het is heel onwennig om dit te plaatsen”. Het zijn zomaar wat kreten die ik met regelmaat voorbij zie komen op LinkedIn. Mensen uiten hun onzekerheid, verlagen de verwachtingen en tonen hun twijfel bij het publiceren van hun eerste VLOG (VideoBlog).

Begrijp me niet verkeerd: ik vind vloggen een leuk principe en denk dat het goed is voor de binding met je klanten. Het geeft je de mogelijkheid om je verhaal te vertellen (iets wat sommige mensen makkelijker doen dan bijvoorbeeld schrijven).

Maar doe het alleen als je het leuk vindt. Als het bij jou past. Als het bij jouw bedrijf past. En niet omdat het een trend is. Wil je vloggen? Prima, zorg dan voor een goed beeld, een aantrekkelijk verhaal, prima geluid en het liefst ook ondertiteling (veel mensen bekijken filmpjes op hun smartphone zonder geluid aan). Oefen, oefen, oefen! Volg een vlogcursus, schrijf je pitch uit, zorg voor een goede omgeving en kijk in de lens van de camera. Kortom: maak er een mooi en aantrekkelijk geheel van. En presenteer jouw vlog vervolgens vol trots. Geen excuses of schaamte. Je hebt een mooi filmpje en dat mag gezien worden!

Ben je daar nog niet aan toe? Post het dan niet. Je vlog hoeft absoluut niet perfect te zijn, maar je moet er wel achter staan. Het moet bij jou en je bedrijf passen. Zo niet, laat vloggen dan aan je voorbij gaan. Net als die hoogwaterbroek of dat buiktasje. Ook al is het een trend.

-->