Twee weken terug plaatste ik onderstaand bericht op Instagram:
doelgroep

Het is een stukje uit een interview met de oud-hoofdredacteur van Libelle. Ze geeft aan dat zij ‘doelgroepdenken’ ouderwets vindt. Zelf is ze immers niet in één hokje te plaatsen. Ze houdt van luxe en van koopjes, ze houdt van culinair en van vette hap en van exclusief én gewoontjes. In mijn ogen beschrijft ze JUIST een nieuwe doelgroep. Een moderne doelgroep. Een doelgroep die niet voor één gat te vangen is. Een doelgroep die bewust keuzes maakt. Soms is dat een luxe all-inclusive vakantie en soms drie weken kamperen in een oude tent. Soms is dat een sterrenrestaurant en soms is dat de Febo. Maar dat wil niet zeggen dat ze die keuzes niet maken vanuit een bepaalde gedachtegang. Daarom vroeg ik mijn volgers op Instagram: ‘Wat denken jullie? To-doelgroep-or-not-to-doelgroep?’

To-doelgroep-or-not-to-doelgroep that's the question...

To-doelgroep-or-not-to-doelgroep that’s the question…

Er kwamen verschillende reacties. Zo vertelde Hanneke Verhoeven, van Tekstbureau Vrijdag, dat ze ooit bij een workshop van jildou van der Bijl (van de Linda.) aanwezig was. Ook zij blijkt niet aan ‘doelgroepdenken’ te doen. De bladmakers van Linda. nemen zichzelf als uitgangspunt: Vinden wij het leuk? Dan doen we het! Een nieuw en verfrissend standpunt. Het geeft variatie aan de inhoud van je blad. Het spreekt een grotere doelgroep aan. Want, zoals de oud-hoofdredacteur van Libelle al zegt, valt niet iedere lezeres van dat blad in de categorie ‘Anita met haar Labrador uit Heiloo’.

Toch vraag ik mij af of deze kijk op gaat voor álle communicatie-uitingen. Een blad heeft immers een groot en breed lezerspubliek. Maar hoe zit het met bedrijven en instellingen? Wil jij als sterrenrestaurant publiek aanspreken dat zowel voor culinair als voor de vette hap gaat? Of ga jij als bedrijf recht op je doelgroep (die in mijn ogen nog steeds bestaat) af? Joep Koolen (communicatietrainer bij Loo van Eck) geeft op Instagram aan: ‘volgens mij ligt het er ook aan of jij een specifiek publiek aan wilt spreken. Of dat je wilt dat een specifiek publiek jou kiest’. Lieke Tax, Online Shop Manager bij Docdata, vult de discussie aan: ‘To-doelgroep! Maar dan niet te specifiek’.

Wil je een specifiek publiek aanspreken, dan is daar specifiek taalgebruik en een specifieke insteek voor nodig. Je bereikt dat publiek in mijn ogen nu eenmaal sneller als je jouw communicatie daarop aanpast. Natuurlijk gaat het ver om tot in detail te bepalen wie je wilt bereiken. ‘Anita-met-labrador-uit-Heiloo’ is in mijn ogen te specifiek. Dan stoot je een grote groep af. Maar toch is het goed om enkele richtlijnen te hebben. Want als maker van het blad Libelle weet je dat je grootste lezerspubliek bestaat uit vrouwen, in een bepaalde leeftijdscategorie (laten we zeggen tussen 35-65). Dat hangt samen met bepaalde interesses. En natuurlijk is dat niet bij iedereen hetzelfde, maar het gros van het lezerspubliek van Libelle leest de Libelle, omdat ze er artikelen zien die ze interessant vinden. Ga je er een artikel over de nieuwste motor van de nieuwste Tesla plaatsen met veel technische informatie,  gewoon omdat dat lekker ‘verfrissend’ is, dan zal het artikel minder goed gelezen worden. Een doelgroep vormen geeft richting aan je communicatie. Het geeft je een doel, een stip op de horizon.

Wat denk jij? Ik hoor je mening graag! 🙂

————————————————————————-
Moor Communicatie zet bedrijven (opnieuw) in de spotlight. Met inspirerende sessies en interactieve workshops, heldere communicatieplannen en gerichte communicatiedoelen. Benieuwd? Ga naar www.moorcommunicatie.nl voor meer informatie en volg de wekelijkse blog ‘Moor Breekt de Week’.

-->