Wil jij je klanten op regelmatige basis informeren over nieuws uit je vakgebied, je bedrijf, bijzondere ontwikkelingen, belangrijke data en leuke acties? Stuur een nieuwsbrief!
Fase 1: de voorbereiding
Voordat je een nieuwsbrief gaat schrijven is het belangrijk dat je weet voor WIE je de nieuwsbrief schrijft. Wie is je doelgroep? Wat is de leeftijd van je doelgroep? Welke interesse(s) hebben deze lezers? HOEVAAK wil je een nieuwsbrief schrijven? 1x per week, 1x per maand of 1x per seizoen? WAT wil je in jouw nieuwsbrief? Een vaste lay-out met telkens dezelfde items (bijv. nieuws, personeel, producten/diensten, acties)?Of wil je dat pas op het moment van schrijven bepalen? Daarnaast is het van groot belang om het DOEL van je nieuwsbrief voor ogen te hebben: puur informatief, amuserend, activerend, overtuigend? Natuurlijk kan een nieuwsbrief ook een mix van doelen dienen.

Nieuws

Fase 2: de indeling
Hoewel een nieuwsbrief natuurlijk draait om de inhoud, wil het oog ook wat. Zorg dan ook voor een mooie, herkenbare en professionele lay-out. De opbouw van je nieuwsbrief kan telkens hetzelfde zijn, zodat lezers weten wat ze kunnen verwachten. Dit is ook makkelijk voor jezelf: je hoeft dan immers alleen de tekstblokken te vullen met actuele items. Zorg dat je nieuwsbrief goed aansluit bij de huiskleur, vormgeving en stijl van je bedrijf.

Fase 3 invullen
Wanneer je weet wie je lezers zijn, wat het doel van je nieuwsbrief is en je een mooie, passende lay-out voor je nieuwsbrief hebt, kun je aan de slag met de inhoud. Om je nieuwsbrief zo snel mogelijk te kunnen vullen, is het belangrijk dat je het hele jaar door informatie verzameld. Een leuk nieuwsfeitje, grappige cartoon, aanstaande wetswijziging, belangrijke data: alle nuttige info die je tegenkomt zet je op je ‘nieuwsbrieflijstje’. Wanneer het tijd is voor een nieuwe nieuwsbrief, hoef je alleen dit lijstje te voorschijn te toveren en je nieuwsbrief te vullen. Mis je nog onderdelen en heb je geen inspiratie? Denk dan aan deze items:

  • Schrijf over wat je deze periode hebt bereikt en wat je aan het ontwikkelen bent
  • Schrijf over je nieuwe producten en diensten Benoem de algemene ontwikkelingen in de sector
  • Voeg een persoonlijk stuk toe (zie het als een column, zoals je deze in tijdschriften ziet)
  • Speel in op de actualiteiten (feestdagen, WK-voetbal, verkiezingen)
  • Laat een klant aan het woord Laat een medewerker vertellen over zijn/haar werk
  • Bespreek een actie of korting Organiseer iets interactiefs als een puzzel, raadsel of quizvraag
  • Neem een stukje agenda op in je nieuwsbrief (met belangrijke data en activiteiten komende periode)
  • Geef tips en toon je expertise
  • Beantwoord vragen van klanten

Let er wel op dat je nieuwsbrief niet tè commercieel wordt. Een nieuwsbrief is geen vervanger van een reclameblaadje. Ga na of een nieuwsbrief iets toevoegt voor je klanten of het ze inspirerend vinden en of het je klantenbinding ten goede komt. Zit je klant op dit nieuws te wachten? Help je de klant met je informatie? Vind je de tijd, energie en moeite die je in je nieuwsbrief steekt de moeite waard?

Benieuwd of een nieuwsbrief iets voor jou is? Wil je weten hoe jij jouw klanten het beste kunt bereiken? Laat je inspireren en kom langs voor een adviesgesprek! (info@moorcommunicatie.nl)

—-

Moor Breekt de week is de wekelijkse column van Maartje Bertens (Moor Communicatie). Moor Communicatie maakt moeilijke teksten begrijpelijk, toegankelijke en aantrekkelijk.

 

-->