Jingle bells, Jingle bells! Je kunt er niet meer omheen: het is bijna Kerst. Maar wáárom al die zoetsappige reclames en boodschappenmagazines? ‘Kabeltrui-gezinnen’ aan de kalkoen, perfect gedekte tafels, gelukkige stelletjes. Echt, ik krijg er de kriebels van. Dit keer in Moor Breekt de Week: Ode aan de afwijkende Kerst!

friet

Eén op de drie huwelijken loopt stuk. Er zijn meer happy singles dan ooit. En láng niet iedereen vindt Kerst ‘the most wonderful time of the year’. Toch spelen bedrijven nog in op dat ouderwetse, gelukzalige kerstgevoel. Een gevoel dat bij veel mensen niet meer leeft. Boodschappenmagazines van grote supermarkten zijn standaard gericht op luxe, overdadige maaltijden met grote families. Speelgoedfabrikanten richten zich op dure, onmisbare cadeaus voor geliefden. Volgens mij is het (bijna!) 2017 en is die tijd voorbij. De samenleving is veel gekleurder, veel diverser dan dit eenzijdige, zoetsappige beeld.

Zo zou ook de kerstcommunicatie in mijn ogen veelzijdiger mogen zijn. Wat ideeën:

  • Supermarkt: een boodschappenmagazine voor singles, voor studenten, voor mensen met een minimaal inkomen of ouderen die lekker en zacht voedsel willen eten, voor samengestelde gezinnen, voor mensen met maar weinig tijd.
  • Muziekwinkel/Conceptstore/Mediamarkt: Lijstjes met muziektips voor mensen die gewoon moeten werken met Kerst, zoals mensen in de zorg.
  • Gemeente: Uitgaanstips voor mensen die niet van Kerst houden.
  • Restaurant of café: een ontmoetingscafé voor eenzame mensen (inclusief leuke gastspreker).
  • Goed doel: een actie om cadeautjes in te zamelen voor vluchtelingen.
  • Energiemaatschappij/Politieke partij/milieuvereniging: tips voor een duurzame Kerst, zonder al te veel energieverspilling of ingekorte dierenlevens.

Ik ben voor meer kleur in 2017, meer diversiteit, meer mogelijkheden. Geen standaard paden, geen bekende wegen, maar nieuwe kansen. Geen standaard communicatie, maar gerichte, doeltreffende acties vol met passie en beleving. Unieke content, een eigen benadering, communicatie die past bij jou, bij jouw visie en bij jouw bedrijf. Zie jij dat ook zitten? Dan nodig ik je graag uit voor een inspirerend gesprek! Samen maken we van 2017 een prachtig jaar!

Fijne feestdagen…op welke manier dan ook! 🙂
Maartje – Moor Communicatie,  december 2016

 


 

-->