“We moeten écht iets doen met social media.” Talloze bedrijven spelen met het idee om zich te begeven op één of meerdere sociale platformen. Niet omdat ze dat zelf zo leuk vinden. Maar omdat ze dat ‘moeten’. “Je wilt toch met je tijd meegaan hé”. “Als je daar niet te vinden bent, tel je niet meer mee”.

Is dat zo? Moet je meegaan in hypes? Meedoen aan zaken waar je geen verstand van hebt? Hoe vaak gebeurt het dat een bedrijf zich fanatiek stort op het maken van een nieuwsbrief en na drie edities geen zin/tijd/inspiratie meer heeft? Hoe vaak wordt er een bedrijfsprofiel gemaakt op Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIn? En hoeveel berichten verschijnen daar nog op na een maand of vier?

Natuurlijk is het goed om met de tijd mee te gaan. Om klanten aan te spreken in hún taal. Om je in te leven in hun belevingswereld. Het onderstaande schema geeft dat goed weer:

Bron: Barclays

Bron: Barclays

 

Wat de babyboomers bezig hield staat mijlenver af van de wereld waarin generatie Z leeft. Van ‘banen voor het leven’ tot ‘multitaskers’ en pop-up stores. En van formele brieven tot ‘handzame communicatie apparaten’. Met de verandering van de wereld, de techniek en de communicatiekanalen, verandert ook de (gewenste) manier van communiceren, van keuzes maken en van leven. Maar het feit dat de generatie y gewend is aan social media kanalen, wil niet zeggen dat jij ze ook via die manier moet bereiken.

Kies een communicatiekanaal, -vorm en -wijze die bij jou, je doelgroep én jouw bedrijf past. Ben je een bouwmarkt voor zelfstandige bouwvakkers? Maak dan aantrekkelijke flyers en geef die mee met elke bestelling. Zit je in de sokkenbranche? Dan is een nieuwsbrief enkel en alleen over sokken misschien wat saai. Bied jij financiële producten aan? Dan is een face-to-face gesprek wellicht effectiever dan reclame maken via Twitter. Promoot je een jongeren rekening? Dan kunnen social media kanalen als Facebook en Instagram juist wél handig zijn. Onderzoek wie jouw doelgroep is, waar je deze doelgroep kunt vinden en hoe je ze kunt bereiken. Houd rekening met de trends en ontwikkelingen in communicatieland, maar laat je er niet compleet door leiden.

—-
Moor Breekt de week is de wekelijkse column van Maartje Bertens (Moor Communicatie). Moor Communicatie maakt moeilijke teksten begrijpelijk, toegankelijke en aantrekkelijk.

-->