Goed luisteren, vragen stellen, je inleven in de ander en een ander steunen. Het zijn kenmerken van sympathieke mensen. Sympathie heeft een positief effect op de besluitvorming van mensen. Het is niet voor niets één van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Vinden we iemand sympathiek? Dan gaan we eerder met deze persoon in zee. Hoe zorg jij voor een hogere gunfactor?

  • Stel je menselijk op
  • Wees duidelijk
  • Informeer
  • Verras

Stel je menselijk op
Laat zien dat je niet van steen bent. Natuurlijk staat de sector Zorg & Welzijn bol van protocollen, regels en procedures. Maar niets is vervelender dan je een ‘nummer’ voelen. Mensen willen gezien worden. Gebruik dus al die protocollen, werkwijzen en regels als uitgangspunt, maar voeg een menselijke touch toe. Toon oprechte interesse. Ga na waar jouw patiënt/cliënt of klant behoefte aan heeft en speel daar op in.

Wees duidelijk
Soms verwarren mensen sympathie met zachtaardig, ‘soft’ zijn of medelijden (mede-lijden). Maar dat is eigenlijk een brug te ver. Blijf altijd duidelijk en toon duidelijke kaders. Veel gesprekken in de sector Zorg & Welzijn hebben een emotionele component. Hierdoor vertroebelt de boodschap soms logischerwijs. Zorg daarom dat jij als zorgprofessional naast menselijk vooral ook duidelijk bent. Een praatplaat of infographic kan jou helpen tijdens jouw gesprek met de cliënt, patiënt of klant en zorgt dat jij dichtbij de boodschap(en daardoor duidelijk) blijft.

Informeer
Wat voor jou zo klaar als een klontje is, kan voor een ander heel onlogisch of onverwacht zijn. Controleer daarom altijd of jij op één lijn zit met jouw cliënt, patiënt of klant. Vraag of alles duidelijk is en vat regelmatig samen. Durf door te vragen.

Verras
Van het geven van een compliment tot het razendsnel toesturen van jullie gespreksverslag: je kunt op heel veel manieren jouw doelgroep verrassen. Een klein, attent en oprecht gebaar kan wonderen doen. Heb je veel patiënten, cliënten en/of klanten? Dan is dit soms lastig. Maak daarom (naast je spontane acties) ook ruimte voor geplande aandacht. Noteer belangrijke data van jouw doelgroep (bijv. trouwdag, sterfdag van een geliefde, dag waarop iemand de uitslag krijgt van een onderzoek, verhuisdatum naar een andere instelling) en laat weten dat je aan jouw doelgroep denkt.

Benieuwd hoe jij jouw gunfactor nog meer kunt verhogen?
Ik help je graag! Tijdens een communicatie-inspiratiesessie gaan we aan de slag met jouw communicatieuitingen. Het resultaat? Prachtige uitingen gericht op jouw doel en doelgroep.

Deze blogreeks draait om de zeven beïnvloedingsprincipes van hoogleraar en onderzoeker dr. Cialdini. Hij onderzoekt hoe mensen zich laten beïnvloeden en overtuigen. Cialdini schreef er een wereldberoemd boek over: Influence: The Psychology of Persuasion (1984). Daarin stonden zes beïnvloedingsprincipes. Later voegde hij een zevende principe toe.   

Vorige week: Sociale bewijskracht
Volgende week:   Autoriteit
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Heb jij een communicatievraagstuk? Of kan jouw zorg- of welzijnsorganisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

-->