Ik geloof niet in concurrenten. Natuurlijk zijn er mensen die hetzelfde doen als jij. Dat is maar goed ook.

Als er maar één supermarkt in jouw woonplaats is, móet je daar heen. Als er twee zijn, maak je een bewuste keuze voor één van de twee. Dat doe je omdat je fan bent van hun aanbod, omdat ze de laagste prijs bieden of omdat ze bijvoorbeeld zo klantvriendelijk zijn. Wees daarom niet bang voor concurrenten. Plaats jezelf niet hoger of prijs een ander niet uit de markt. Waak voor hoogmoed.

Superbia, één van de zeven zonden, staat voor hoogmoed of ijdelheid. Jezelf belangrijker of aantrekkelijker vinden dan de ander. Het draait om ego. De liefde voor jezelf. Een liefde die groter is dan de liefde voor een ander. Met een beetje zelfliefde is natuurlijk niks mis, maar het kan omslaan in narcisme en geeft egocentrisch gedrag.

Past een opdracht, klant of cliënt beter bij een andere organisatie? Kan jouw concurrent een sterker antwoord geven op de vraag van jouw (potentiële) klant? Wees dan niet bang om iemand door te sturen. Ja, hiermee verlies je misschien een klant. Maar je wint er ook een hoop mee! Je helpt die klant (of cliënt, patiënt) namelijk vooruit. Daarnaast laat je jouw concurrent zien dat je niet vijandig bent of jezelf boven een ander plaatst.

Dat geldt ook voor samenwerkingen. ‘Samen sta je sterker’ gaat écht heel vaak op. Kijk wat je van jouw concullega’s kunt leren. Verbind je met de ander. Pak samen maatschappelijke problemen en vraagstukken op. Ontdek elkaars USP’s (Unique Selling Points) en erken jullie mindere kanten. Kijk hoe je elkaar kunt versterken. Laat zien dat jouw organisatie open staat voor feedback en verbeterkansen.

Benieuwd hoe je deze visie door laat klinken in jouw communicatieuitingen? Ik help je graag! Tijdens een interactieve adviessessie (face-to-face of via Skype/Zoom) kijken we samen naar bestaande uitingen, ontdekken we waar verbeterpunten zitten en krijg je concrete tips.

Deze blogreeks draait om de zeven zonden en hun relatie tot communicatie in de wondere wereld van zorg & welzijn.

Volgende week: Avaritia (hebzucht – gierigheid)

Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Heb jij een communicatievraagstuk? Of kan jouw zorg- of welzijnsorganisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

-->