Een tijdje terug schreef ik onderstaand stuk over ‘Student Mobiel’.

Laatst hoorde ik de reclame van Student Mobiel op de radio. Interessant! Een telecomaanbieder die een duidelijke doelgroep kiest: studenten. Ik nam aan dat ze zich richten op zaken waar studenten baat bij hebben. Veel whatsapp’en en weinig sms’en, veel internetten en zo nu en dan een lang telefoongesprek naar mama. Of misschien wel een speciaal tarief voor studenten, een mogelijkheid om pas ná de ontvangst van je ‘Stufi’ je factuur te betalen of korting op studieboeken bij het afsluiten van een abonnement. Maar nee. Student Mobiel promoot haar business met de slogan: Student Mobiel, studentenvoordeel voor iedereen!
Huh? Studentenvoordeel voor iedereen? Wat is dan het voordeel van het feit dat het bedrijf ‘Student Mobiel’ heet? Waarom heten ze dan niet gewoon ‘Iedereen Mobiel’? Tweeverdieners stroom, stroom voor iedereen! Eenpersoons wasmachine, wast voor meerdere personen! Maaltijden voor ouderen, eten voor iedereen!

Smartphone

Blijkbaar hebben ze geluisterd… sinds enkele weken hebben ze hun bedrijfsnaam namelijk veranderd naar ‘mobiel.nl’. Een slechtere keuze hadden ze wat mij betreft niet kunnen maken. Ze gaan van ‘specifieke naam + algemene ondertitel’ naar ‘algemene titel + algemene ondertitel’. Daar waar de naam ‘studentmobiel’ hoogstwaarschijnlijk studenten aantrekt, trekt de naam ‘mobiel.nl’ geen enkele specifieke groep aan. Een rommelige website met een vaag, algemeen aanbod. Alle telefoonmerken, alle providers, alle mogelijke abonnementsvormen. Of zoals ze het zelf zeggen:

Student Mobiel

Vanaf nu heten wij Mobiel.nl. Hetzelfde bedrijf, dezelfde service en hetzelfde voordeel voor iedereen. Alleen nu nog makkelijker te vinden. We barsten van de plannen en ambities om jou nog beter van dienst te kunnen zijn.

Misschien is het een meesterzet, loopt het storm sinds bedrijfnaam en ondertitel een match vormen en is ‘mobiel.nl’ over een tijd de grootste aanbieder op het internet.  Maar of het ook bijdraagt aan de charme, het concept en het bereiken van de doelgroep?

—-
Moor Breekt de week is de wekelijkse column van Maartje Bertens (Moor Communicatie). Moor Communicatie maakt moeilijke teksten begrijpelijk, toegankelijke en aantrekkelijk.

-->