Als we berichten op Instagram en Facebook mogen geloven, gaat het met elk bedrijf fan-tas-tisch en met elke ondernemer geweldig. “Zo blij dat ik elke dag duizenden mensen mag helpen!”, “Ik haalde in recordtempo een wereldomzet. Wil jij dat ook? Volg dan mijn online seminar!”, “Vandaag begonnen met een #healthy Acai Bowl, daarna 10 km hardlopen en dan flink werken!”. Hm, sure! Dit keer in Moor Breekt de Week: ode aan de stille kracht!

Als kind ‘werkte’ ik bij de LOG (Lokale Omroep Goirle). Op zondagmiddag van 12 tot 1 maakten we het kinderprogramma ‘Hatjewat?!’. Er luisterde hooguit drie man en mijn zusje won elke week de prijsvraag, maar we hadden de grootste lol. Het was enorm spannend om live radio te maken. Elke week had je een andere taak: je mocht presentator zijn (en een gast meenemen en interviewen!), muziek uitzoeken, de prijsvraag bedenken of de telefoon opnemen (serieus, er belde niemand. Of ja, op mijn zusje na dan, om haar antwoord op de prijsvraag door te geven). Het lijkt me sindsdien heel mooi om radiopresentator te zijn: je kunt mooie programma’s maken, bent voor een groot publiek te horen en kunt tóch anoniem over straat. Tenzij je Edwin Evers, Ruud de Wild, Mattie (of Wietze) heet. Maar bij het grootste deel van de radiomakers heb je geen gezicht. Je herkent alleen hun stem. Uiterlijk speelt op de radio geen rol, het draait puur om de inhoud van je programma, je stem en presentatiestijl.

Dat staat in schril contrast met de ‘social influencers’ op Instagram. Het zijn onbekende mensen van wie hun hele leven op social media kanalen te volgen is. Wat ze eten, wat ze drinken, waar ze sporten, waar ze uitgaan en hoe ze zich kleden. Ze zijn een inspiratiebron voor velen en presenteren hun leven zo perfect mogelijk. Dat is ontzettend mooi om te zien, maar ook onrealistisch. Uiteraard ontbreken foto’s waarop ze net uit bed stappen, foto’s waarop ze hun dag niet hebben of foto’s waarop ze in hun werkkloffie de deur schilderen. Elke foto wordt in scene gezet en minstens 10 keer gemaakt en bewerkt. De beste foto wordt geplaatst met uiteraard een klinkende tekst waarin prestaties worden vergroot: “Met mijn bedrijf ben ik inspirator voor vele honderden mensen”.

Waarom hebben mensen de neiging om op te scheppen over hun eigen prestaties? Wat is er mis met de stille kracht? Waarom is het nodig om je omzet of het aantal klanten te benoemen? Laat jouw werk voor zichzelf spreken!

Hoe kun je trots zijn op jezelf en je werk zonder hierin door te slaan?

  • Deel een case, maak een sterk portfolio. Bespreek wat je voor een klant gedaan hebt.
  • Toon realistische beelden. Fleur je beeld op, maar zorg dat het bereikbaar blijft
  • Waak voor borstklopperij. “Vandaag een mooie opdracht voor [naam klant] mogen verzorgen” klinkt minder arrogant dan “Weer een hoop mensen geïnspireerd”
  • Creëer jouw eigen, herkenbare stijl. Ontdek de radiopresentator in jezelf.

 


Moor Breekt de Week is een wekelijkse blog van Maartje Bertens. Geen blog missen? Abonneer je via de website! Aan de slag met jouw communicatie? Je eigen merk worden? Boek een inspiratiesessie via info@moorcommunicatie.nl

 

-->