“Nee.”
De eerste keer dat ik ‘nee’ zei als ondernemer vond ik mezelf als een klein kind klinken. “Daar heb ik geen zin in” of “Dat doe ik lekker toch niet” waren associaties die ik had met het woord nee. “We moeten allemaal weleens iets doen waar we geen zin in hebben” en “Ga je nu écht een klant de deur wijzen?”. Het speelde allemaal door mijn hoofd. Onzin, weet ik nu. Er is namelijk helemaal niks mis met ‘nee’ zeggen. Zeker niet als je het goed aanpakt! 

Wanneer iemand mij vraagt voor een SEO-opdracht (zoekmachine geoptimaliseerde teksten schrijven), dan geef ik eerlijk toe dat het mijn specialisme niet is. Ik ken mensen die dat beter kunnen, sneller en waarschijnlijk ook goedkoper. Sterker nog, die mensen bevinden zich in mijn netwerk. Op zo’n moment kies ik ervoor om deze klant (met bijbehorende klantvraag) door te zetten naar een mede-ondernemer. Dat heeft meerdere voordelen:

  • De klant krijgt waar hij of zij om vraagt en recht op heeft.
  • Je bespaart jezelf een hoop tijd en frustratie doordat je niet aan de slag gaat met een opdracht waar jouw hart niet ligt (of waar je gewoonweg niet goed in bent)
  • Je helpt de klant met oprecht advies, bent eerlijk én geeft door waar hij of zij terecht kan. Je helpt jouw klant dus wel degelijk verder. Dat is van grote waarde voor je naamsbekendheid en is goed voor je klantrelatie.
  • Het geeft jou de mogelijkheid om te presenteren waarvoor de klant wél bij jou kan aankloppen. Hierdoor zorg je dat toekomstige opdrachten van deze klant (of zijn/haar netwerk) in jouw straatje passen.
  • Je helpt een collega-ondernemer. Wie weet stuurt hij/zij in de toekomst een klant naar jou door.

Kortom: door ‘nee’ te zeggen help je jouw klant én jezelf verder. Je geeft jezelf tijd en ruimte om je te focussen op jouw specialisme. Hierdoor zul je steeds meer opdrachten krijgen die perfect in jouw (bedrijfs)straatje passen.

Zeg jij wel eens ‘nee’? En tegen wie of wat? Hoe pak jij dat aan en wat levert jou dit op?


Moor Breekt de Week is jouw wekelijkse dosis (ondernemers)communicatie. Heb jij een communicatievraag? Stel ‘m en wie weet wordt jouw vraag beantwoord in een van de volgende blogs van Moor!

PS. Deze blog kwam tot stand met hulp van ‘Ondernemend Groeseind’. Zij helpen en inspireren ondernemers uit de Tilburgse wijk Groeseind met maandelijkse bijeenkomsten waar ondernemers gezamenlijk (ondernemers)vragen beantwoorden en ideeën uitwisselen. 

-->