“We hebben allebei een nieuwe fiets gekocht!” zegt ze trots. “Een elektrische,” voegt ze eraan toe. Het is 2012 en we zitten samen op het terras. Ik kan het niet helpen, maar ik schiet in de lach. “Een eléktrische? Kind, je bent 28. Waarom zou je dat doen? Er is toch niks mis met je benen?” Ik snapte niks van haar aankoop. En al helemaal niet waarom ze zo blij was met haar elektrische fiets. “Wacht maar,” zei ze. “Over een paar jaar rijdt iedereen op zo’n ding.” Ik lachte nogmaals. Ja ja. Vast.

I couldn’t have been more wrong. We zijn nog maar een paar jaar verder en echt iédereen heeft een elektrische fiets. Sterker nog: ik heb zelf een elektrische fiets. Een elektrische bakfiets nog wel. Een elektrische bakfiets… daar wilde ik 10 jaar geleden nog niet dood in gevonden worden. En nu? Nu rijd ik er iedere dag mee. Geweldig ding.

Ik heb toch een antwoordapparaat?
Soms heb je gewoonweg niet in de gaten dat je iets nodig hebt. Dat iets een trend wordt. Dat iets vele malen belangrijker wordt dan jij op dat moment in kan schatten. Wie kent het filmpje van Frans Bromet uit 1998 over de mobiele telefoon niet?  “Ik heb een antwoordapparaat. Dus thuis ben ik altijd bereikbaar.” “Dan ben je lekker aan het fietsen en word je gebeld. Stel je voor!”. “Als ik pech onderweg heb, dan is er altijd wel een telefoonpaal in de buurt of een boerderij waar ik aan kan kloppen.”

Vijf jaar na dat onderzoek had iedereen een mobiele telefoon en nog eens vijf jaar later had iedereen een smartphone. Nu is dat ding niet meer weg te denken, gebruiken we het voor álles en groeien onze kinderen ermee op. Leef je nu zonder smartphone? Dan ben je een uitzondering.

Wat de boer niet kent…
Eerlijk is eerlijk: niet elke ontwikkeling is even welkom. Toch brengen de meeste innovaties vooral voordelen met zich mee (mits je ze slim en goed inzet). Dankzij de elektrische fiets pak je de fiets naar je werk in plaats van de auto. Goed voor jezelf én het milieu! Ouderen blijven langer fit, omdat ze op hun elektrische fiets makkelijker in beweging komen/blijven. Dankzij mijn elektrische bakfiets gebruiken wij onze auto bijna niet meer en gaan we overal op de fiets naartoe.

Maar ja, ‘wat de boer niet kent…’. En dus is de kans dat de innovatie die jij in wilt zetten in jouw zorginstelling ook écht omarmd wordt, niet bijster groot. Hoe kun je de slagingskans verhogen?

Wind in je haren!
Laat de ‘Maartje uit 2012’ eens een proefritje maken op een elektrische fiets. Laat de fiets zien en vooral ervaren. Zet een leuke puzzeltocht uit, plan een picknick of zoek een knooppuntenroute uit. Of nodig haar uit om morgen de elektrische fiets naar het werk te pakken in plaats van de auto. Laat haar elk voordeel van de fiets ervaren. Wind in je haren, goed voor je conditie, fris op je werk, lekker lange tochten fietsen in je vrije tijd (zonder zwoegen).

Communicatie als bewustmaker
En hoe krijg je ‘Maartje uit 2012’ zo ver dat ze die proefrit maakt? Dat ze haar allereerste keer op de fiets stapt? Met de juiste communicatie! Communicatie (of dat nu in woord, beeld of schrift is) kan werken als alertmaker, bekendmaker en bewustmaker. Communicatie helpt bij het signaleren van de innovatie (‘Hee! Wat is dat’), maakt nieuwsgierig (‘Hoe werkt dat?’), nodigt uit (‘Mag ik het proberen?’), verklaart (‘Ah, vandaar!’), ontkracht (‘Oh, ik dacht dat het anders zat’), benadrukt (‘Ja, ik zie de noodzaak er nu van in’) en enthousiasmeert (‘Dit is leuker/mooier/beter/interessanter/handiger/…/  dan ik dacht’).

Keertje proberen?

Benieuwd hoe jouw zorgorganisatie innovaties ‘aan de man’ brengt? En wil je ontdekken welke belangrijke rol communicatie hierin speelt? Boek een strategiedag en we duiken samen in jouw project, doel en doelgroep. Ik beloof je een inspirerende dag vol nieuwe inzichten en (communicatie)kennis. Het is net als met die elektrische fiets, gewoon eens proberen 😉

Sparren over jouw project? Boek hier jouw gratis adviesgesprek

Meld je eenvoudig aan voor een digitaal adviesgesprek (30 min) via het contactformulier)
Terug naar het blogoverzicht.

Terug naar de homepage.