Communicatie… vaak zien bedrijven het als een luxe, een extraatje, iets ‘wat ze doen wanneer er tijd over is’ of ‘wanneer ze eraan toe zijn’. Natuurlijk vinden ze het belangrijk om gevonden te worden op internet, een website te hebben en enkele brochures of visitekaartjes te laten drukken om aan (potentiële) klanten uit te delen. Maar achter de ontwikkeling van deze communicatiemiddelen zit niet altijd een visie, een doel en een richting. Een brochure of website zonder doel draait voornamelijk om zenden: “Ik ben dit en ik doe dat”. “Kijk eens wat voor product (of dienst) ik heb! Mooi hè!”. Zonde! Want een website of brochure is een uitstekend middel om heel gericht op zoek te gaan naar jouw perfecte klant. 

Waarom zou je op zoek gaan naar jouw perfecte klant? 
Wil je de ‘kijken kijken, niet kopen klant’ aan je voorbij laten gaan? Dan is het van belang dat je gericht communiceert. Daarbij stel je jouw bedrijfscommunicatie af op de klant die jij graag bedient. Dit is niet alleen leuker voor jezelf (het is tenslotte een klant voor wie je graag werkt), maar het effect is vaak ook beter. Jij weet deze klant optimaal te bedienen. Jij weet waar jouw klant mee zit (welk probleem hij of zij heeft), weet wat de wensen van jouw klant zijn en waar hij of zij op zit te wachten. Jullie zijn een perfecte match!

Een ideale date
Vergelijk jouw verkoopproces of levering van een dienst maar eens met een date via een datingsite. Op de datingsite vul jij jouw profiel zo precies mogelijk in. Wat vind je leuk? Waar ben je naar op zoek? Wat doe jij het liefst? Je vult het profiel op dusdanige wijze in dat jij denkt dat de juiste persoon op jouw profiel zal reageren. Zo werkt het ook met jouw ideale klant. De website van Moor Communicatie is kleurrijk, anders dan die van de meeste communicatiebureaus en vertelt een duidelijk verhaal. Je houdt ervan… of niet. Ik spreek er een bepaald type klant mee aan en een ander type klant haakt juist af. De klant die mijn website interessant vindt, zoekt vaak wat ik hem of haar kan bieden. Daardoor zijn we al een stap dichterbij een ‘leuke date’ en een ideale match.

IJs zonder dip
Wat wil jouw ideale klant zien? Hoe vind jij jouw ideale ‘date’? Stel jouw ‘datingprofiel’/bedrijfswebsite zo op dat jouw ideale klant er kan vinden wat hij of zij zoekt. Veel informatie of juist een beknopte samenvatting, kleurrijk of juist sober, breed of juist heel specifiek. Of om nog héél even in het zomerthema te blijven: verkoop jij ijs en richt je je op kinderen? Zorg dan in ieder geval voor de juiste discodip!


Moor Breekt de Week is jouw wekelijke dosis communicatieadvies. Elke woensdagmiddag een frisse kijk op (bedrijfs)communicatie! Geen enkele blog missen? Geef je op via de website. Meer lezen? Bekijk het archief van Moor Breekt de Week.

 

 

-->