“Wij zijn ervan overtuigd dat onze zeer vernieuwende behandelmethode werkt!” stond er op de website. Helaas waren de recensies van de cliënten een stuk minder lovend. Dat deed iets met de geloofwaardigheid van de organisatie. Het vertrouwen in de behandeling kelderde. Sociale bewijskracht: Cialdini sprak er al over in 1984. Nu is belangrijker dan ooit.

Dankzij internet heeft iedereen de kans om informatie op te zoeken, te vergelijken en om een eigen beeld te vormen van een (zorg)organisatie, behandelmethode of traject. Zien mensen een goede recensie? Dan sterkt dat hen in de overtuiging dat zij een goede, verstandige keuze maken.

De kracht van een recensie wordt nog wel eens onderschat. Waarom zou je als organisatie in zorg & welzijn werken met reviews? Nou, om deze redenen:

  • Je geeft jouw cliënt/patiënt/klant en zijn of haar omgeving de kans om jouw dienstverlening te waarderen.
  • De recensies van jouw doelgroep zijn erg handig: je kunt ze gebruiken om jouw dienstverlening te optimaliseren.
  • Recensies over jouw organisatie geven niet alleen een beeld van jouw organisatie, maar kunnen jouw doelgroep ook inspireren. De inhoud laat zien wat je in huis hebt, wat je aanbiedt en hoe je werkt.
  • ‘Wij van WC eend adviseren WC eend’. Het is een stuk geloofwaardiger als een ander jouw dienstverlening beoordeelt en/of promoot, dan wanneer je dit zelf doet.
  • Je kunt deze recensies gebruiken in je communicatieuitingen (zet ze in je brochure, op je visitekaartje, op je flyers en natuurlijk op je website en social media kanalen.

Je kunt jouw klant, cliënt of patiënt digitaal vragen om een recensie achter te laten. Ook kun je tijdens een persoonlijk gesprek de bevindingen van jouw doelgroep ophalen. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Wil jij graag de ervaringen van jouw klant, cliënt of patiënt onderzoeken en vastleggen? Ik help je graag!

Deze blogreeks draait om de zeven beïnvloedingsprincipes van hoogleraar en onderzoeker dr. Cialdini. Hij onderzoekt hoe mensen zich laten beïnvloeden en overtuigen. Cialdini schreef er een wereldberoemd boek over: Influence: The Psychology of Persuasion (1984). Daarin stonden zes beïnvloedingsprincipes. Later voegde hij een zevende principe toe.   

Vorige week: Toewijding en consistentie
Volgende week:  Sympathie
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Heb jij een communicatievraagstuk? Of kan jouw zorg- of welzijnsorganisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag

-->