“Er zit geen limiet aan succes of geluk,” zei mijn zusje laatst. Er is geen ‘100%’ die verdeeld kan worden over verschillende mensen. Dat jouw buurvrouw, collega of concurrent succesvol is, wil niet zeggen dat jij daardoor minder kans op succes hebt.” Een uitspraak die ze gehoord had bij David en Arjan (makers van het programma 365 dagen succesvol).

Het lijkt zo voor de hand liggend… en tóch trappen we er vaak in. Als jouw concurrent een prijs wint, met trots zijn of haar verworven opdracht laat zien of een foto plaatst van een zaal vol enthousiaste klanten voel je een steek van jaloezie. Alsof zijn of haar succes jouw kans op succes doet afnemen. Het is de reden dat veel bedrijven zich boven een ander proberen te plaatsen. Andere bedrijven afkraken in hun reclame-uitingen. ‘Wij hebben wat bedrijf x niet heeft!’ ‘Wij doen wat onze concurrent y niet kan!’. Zichzelf omhoog halen en de ander naar beneden.

Natuurlijk is het goed om te promoten wat jouw bedrijf onderscheidt van andere bedrijven in dezelfde business. Het maakt jouw bedrijf uniek! Maar andere bedrijven daarbij betrekken maakt je promotie zwakker. Houd het lekker bij jezelf, zorg dat jij succesvol bent en laat de ander in zijn waarde. Er is geen 100% score op succes te verdelen.

Hoe kun jij ‘shinen’ zonder te branden? Hieronder enkele tips!

Tips

  • Laat andere bedrijven in hun waarde. Zij hun product, dienst en markt, jij de jouwe.
  • Feliciteer andere bedrijven met hun prestaties. Toon oprechte interesse.
  • Focus je op jouw business en kijk hoe je jouw bedrijf kunt optimaliseren.
  • Ga een samenwerking aan en ontdek dat jouw ‘concurrenten’ zo eng nog niet zijn. Je kunt zelfs veel van elkaar leren!
  • Richt je communicatie op jouw klant en zijn of haar probleem in plaats van op jezelf of het gebrek van je concurrent. Leg uit waarom jij de ideale kandidaat bent om dit probleem te verhelpen, zonder daarbij anderen in een negatief daglicht te zetten.

Meer tips? Aan de slag met je eigen bedrijfscommunicatie? Jouw bedrijf (weer) in de spotlight zetten? Boek een inspiratie- en/of adviessessie bij Moor Communicatie! Stuur een mail naar info@moorcommunicatie.nl of vul het contactformulier op de website in.


Moor Breekt de Week biedt een scherpe blik op actuele communicatiezaken. Geen enkele blog missen? Abonneer je op Moor Breekt de Week via de website! (onder het kopje ‘Moor Blogt’).

 

-->