“Beste klant, het is alweer [maand x]“. Zucht, vrijwel élke nieuwsbrief die ik ontvang start met deze zin en bevat nauwelijks leuke, interessante of informatieve nieuwtjes. Eigenlijk is het amper een nieuwsbrief te noemen. Het is en blijft voor veel bedrijven een ‘moetje’ en dat straalt zo’n nieuwsbrief dan ook aan alle kanten uit. Hoe kan het anders? 

Start met een prikkelende openingszin
Trigger je lezer direct. Start met een inspirerende quote, een uitspraak van een klant of een opvallend bedrijfsresultaat. Zorg dat je lezer benieuwd raakt en verder wil lezen.

Wissel af 
Lange stukken tekst gaat niemand lezen. Wissel daarom korte stukjes tekst af met afbeeldingen, illustraties, cartoons, quotes en video’s. Zorg voor voldoende variatie.

Frisse vormgeving
Zonder mooie, toepasselijke opmaak in je eigen huisstijl is een nieuwsbrief ook maar een saai ding. Zorg voor kleur en maak jouw nieuwsbrief een lust voor het oog.

Breng nieuws!
Klinkt simpel, en dat is het ook! Een nieuwsbrief zonder nieuwswaarde is geen nieuwsbrief. Wissel actuele zaken af met vaste rubrieken. Verzamel gedurende het jaar leuke items. Denk hierbij aan evenementen, opvallende zaken uit de media, enthousiaste reacties van een klant, veel gestelde vragen, elementen uit je portfolio, interviews met je medewerkers, etc.

Doorgaan of stoppen?
Ga ieder half jaar bij jezelf na: ga ik door met mijn nieuwsbrief (in huidige vorm) of ga ik stoppen? Kijk naar jouw product of dienst en bepaal vervolgens of een nieuwsbrief de beste manier is om jouw boodschap te verkondigen. Misschien past een wekelijkse vlog (videoblog) wel beter bij jou en je bedrijf. Of maandelijks een korte nieuwsflits met maar één bericht. Of elke dag een inspirerende foto op Instagram. Er zijn zó veel mogelijkheden om potentiële klanten te bereiken en om vaste klanten te blijven prikkelen.

Benieuwd wat het beste bij jouw bedrijf past? Boek een inspiratiesessie bij Moor Communicatie. Samen kijken we naar jouw communicatie-uitingen, naar de doelgroep en naar de mogelijkheden. Na afloop van de sessie ontvang je een handig verslag per mail, waar je direct mee aan de slag kunt!


Woensdagmiddag? Tijd voor Moor Breekt de Week! Deze wekelijkse blog geeft je een frisse en scherpe kijk op (actuele) communicatiezaken. Mis geen enkele blog door je te abonneren via de website.

-->