“Here we go, on this roller coaster life we know. With those crazy highs and real deep lows.” De doelgroep van organisaties in Zorg & Welzijn zitten vaak in een emotionele achtbaan. Hierdoor komt communicatie niet altijd goed binnen of blijft slecht hangen. Wat kun jij als organisatie doen om jouw boodschap wél te laten landen?

“Here we go
On this roller coaster life we know
With those crazy highs and real deep lows
I really don’t know why”

(Nummer 4 in de Top 2000: Roller Coaster van Danny Vera)

Blijven hangen
Opgenomen worden in een ziekenhuis, een lang traject bij de fysio na het breken van je been of je intrek nemen in een verzorgingshuis: al deze trajecten hebben enorm veel impact op een mens. Geen wonder dus, dat sommige berichten van artsen, verzorgers of behandelaren niet binnenkomen. Hoe zorg je als organisatie voor heldere communicatie en boodschappen die blijven hangen?

Overzicht creëren
Maak een patiënt-, klant- of cliëntreis! Doorloop als professional alle stappen die jouw doelgroep doorloopt van opname tot behandeling en (eventueel) ontslag. Bedenk bij elk moment: hoe voelt de cliënt zich voorafgaand aan dit moment? Tijdens? En direct na dat moment? Zet dit allemaal overzichtelijk op papier. Koppel aan elk moment passende communicatieuitingen.

Een voorbeeld
Je bent arts in een ziekenhuis en patiënten ondergaan bij jou een onderzoek. Een week na dit onderzoek bespreek jij met de patiënt de resultaten. De patiënt is gespannen, zenuwachtig en benieuwd naar de uitslag. Deze factoren beïnvloeden de gemoedstoestand van de patiënt. Hierdoor kan het zijn dat niet de hele boodschap landt bij de patiënt of dat hij/zij dingen niet hoort of vergeet. Daarom heb jij een template bij de hand waarop jij kernachtig alles noteert en uittekent wat jullie bespreken. Dit schept helderheid bij de patiënt. Na het gesprek geef je een brochure mee met daarin extra informatie en benadruk je dat de patiënt via de chatfunctie in het patiëntenportal direct vragen aan jou kan stellen.

Schets per doelgroep een patiënt-, klant-, of cliëntreis en zorg dat jij jouw communicatiemiddelen paraat hebt.

Jouw reis in kaart?
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het (letterlijk) in kaart brengen van jouw reis? Of wil je handige tips en adviezen over de communicatiemiddelen die passen bij jouw reis? Neem contact met me op!

Deze blogreeks draait om emotie, muziek (de top 10 noteringen van de top 2000), communicatie hun invloed op de sector Zorg & Welzijn.

Vorige week: Stairway to heaven – Led Zeppelin
Volgende week:  Piano Man – Billy Joel
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/ 

Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Heb jij een communicatievraagstuk? Of kan jouw zorg- of welzijnsorganisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

 

 

-->