Ga jij jouw doelgroep informeren? Dan wil je jouw lezer prikkelen en niet overweldigen. Hoe doe je dat? 

Highlights
Te veel woorden werken verlammend. Daarnaast ziet een lange lap tekst er niet aantrekkelijk of uitnodigend uit en haalt niemand het einde van een minutenlange speech. Houd je communicatie daarom beknopt. Dat doe je door niet alles weg te geven. Een voorbeeld: Je bedrijf gaat een nieuwe weg in. In plaats van uitgebreid communiceren (bijv. via een brochure of presentatie) geef je enkel de highlights. Je informeert je doelgroep voldoende om onrust weg te nemen en om nieuwsgierigheid te prikkelen. Vervolgens geef je ze zelf de gelegenheid om meer te ontdekken. Dat doe je door ze bijvoorbeeld duidelijke links naar meer informatie (op een website) of een inloopmiddag aan te bieden.

Making of
Je kunt je doelgroep ook stapsgewijs meer informatie bieden. Kijk bijvoorbeeld eens naar ‘the making of’ van ‘Baron 1898’. In tien afleveringen neemt de Efteling je mee in de ontwikkeling van deze spectaculaire achtbaan. Van eerste schets tot uiteindelijke oplevering. Elke video geeft je meer feitjes, kennis, weetjes en andere info. Elke aflevering bevat verrassingen én een vooruitblik naar de volgende aflevering. Aan het eind van aflevering 10 kan het publiek niet wachten om de attractie te bezoeken. Doel bereikt!

Benieuwd hoe jij jouw doelgroep kunt informeren en prikkelen, zonder ze te overweldigen? Neem contact met me op! Ik help je graag verder met fris (communicatie)advies, inspirerende workshops en daadkrachtige communicatieuitingen in woord en beeld.


In Moor Breekt de Week neemt Maartje Bertens je elke week mee in de wondere wereld van informatieve communicatie. Blogs teruglezen? Bekijk hier het archief.

 

-->