Je wilt in 2018 écht iets gaan doen aan je bedrijfscommunicatie. Bloggen bijvoorbeeld. Of een maandelijkse nieuwsbrief. En niet te vergeten eindelijk wat doen met je Instagramaccount en je Facebookpagina. Maar je bent bang dat je niet weet waar je over moet schrijven. En liever helemaal niets publiceren dan fanatiek starten en na 3 weken weer stoppen toch? Maak je niet druk! De wereld zit boordevol inspiratiemogelijkheden en Moor helpt je een handje! 

Maak een planning
Wil jij starten met een maandelijkse blog? Goed idee! Maar zorg dan wel dat je (minimaal) 12 blogonderwerpen klaar hebt liggen. Heb jij het goede voornemen om elke dag een foto op Instagram te posten? Realiseer je dan wel dat dit veel tijd kost. Boek deze tijd in je agenda. Zet er tevens bij welk onderwerp je welke dag gaat behandelen. Zo voorkom je dat je een bericht moet plaatsen, maar geen onderwerp hebt.

Hoe kom je aan goede onderwerpen? 

  • Ga naar buiten. Een frisse wandeling door het bos of een goede hardloopsessie zijn meestal een stuk effectiever dan achter je laptop zitten en wensen dat je spontaan een goed onderwerp bedenkt.
  • Speur op internet. Laat je inspireren door andere bloggers en social media kanalen. Google op zaken als ‘100 blogonderwerpen’ of bekijk de tijdlijn van bedrijven die jij interessant vindt. Hoe pakken zij dit aan?
  • Drink koffie. Het liefst met een collega-ondernemer op een mooie flexwerkplek. Bespreek samen de mogelijkheden en onderwerpen.
  • Maak een mindmap rondom bepaalde thema’s. Stel: je wilt gaan bloggen over ondernemerschap. Schrijf dan in 10 minuten álles op wat met ondernemerschap te maken heeft en wat jou boeit. Ga vervolgens je onderwerpen categoriseren en beknopt uitwerken. Bijvoorbeeld: Binnen de categorie ‘vrijheid’ wil ik bloggen over de topics: ‘eigen tijd indelen’, ‘hoe motiveer je jezelf’, ‘mijn ideale dag’ etc.

En put inspiratie uit de volgende lijst met mogelijke onderwerpen:

· Geef tips en toon je expertise · Vertel over je werkwijze (hoe, wat, waar, waarom?) · Toon resultaten (foto’s, filmpjes, afbeeldingen) · Laat je werkruimte zien · Plaats foto’s waarop je aan het werk bent · Schrijf over wat je deze periode hebt bereikt en wat je aan het ontwikkelen bent · Schrijf over je nieuwe producten en diensten · Post een inspiratiequote · Plaats een grappig, toepasselijk plaatje of een leuke cartoon · Benoem de algemene ontwikkelingen in de sector · Schrijf over jezelf, de zaak of je personeel · Speel in op de actualiteiten (feestdagen, WK-voetbal, verkiezingen) · Laat een klant aan het woord · Laat een medewerker vertellen over zijn/haar werk · Bespreek een actie of korting · Organiseer iets interactiefs zoals een puzzel, raadsel of quizvraag · Geef antwoord op vragen van klanten.


Moor zit altijd vol met inspiratie! Gelukkig mag ze iedere week haar ideeën, visie en werk delen via Moor Breekt de Week. Geen blog missen? Abonneer je via de website!

-->