De muziek klinkt goed en de zanger lijkt absoluut op Jim Morrison. Hij zingt nog twee nummers en kondigt daarna de pauze aan. De mensen stromen naar buiten op zoek naar wat frisse lucht, een wc-stop en een biertje. Ik ben met mijn vader in gesprek als ik ineens nog maar net kan zeggen: ‘ik voel me niet zo…’

(Als ik mijn ogen weer open doe zit ik naast mijn familie op de grond in de gang van Popcentrum 013. Ik heb geen idee wat er gebeurd is en een vreemde man vraagt me wat ik vandaag gegeten heb. Enigszins verbaast som ik het op: vanmiddag drie boterhammen en ’s avonds aardappels broccoli en een hamburger. ‘Hm lekker!’ antwoordt hij. Daarna vraagt hij me naar mijn ontbijt.

Is er een dokter in de zaal?
De man blijkt een medewerker van 013 te zijn en hij probeert me (door me te vragen naar mijn eten van die dag) weer terug naar het hier en nu te krijgen. Als ik me weer wat fitter voel legt hij kort en bondig uit wat er aan de hand is. “We maken dit vaak mee. Zeker in de pauze. Doordat veel mensen plotseling de zaal verlaten verandert de luchtdruk. Je bent daardoor flauwgevallen. Het nare gevoel trekt zo bij. Drink wat water, blijf nog even zitten en als je je over een kwartier weer goed voelt, kun je de zaal weer in. Het zou zonde zijn als je de tweede helft zou missen toch?” voegt hij er tenslotte aan toe.

Broodnodige communicatie
Zijn nuchtere reactie, kalmte, heldere uitleg en bemoedigende woorden zijn een mooi voorbeeld van broodnodige communicatie in een ‘crisissituatie’. Mijn situatie was natuurlijk geen crisisgeval, maar zijn informatie stelde me gerust en zijn uitnodiging om de zaal weer in te gaan zorgde ervoor dat ik a) het tweede deel van ‘the Doors Tribute’ niet gemist heb en b) dat ik geen ‘help-ik-ga-flauwvallen-in-menigtes-zoals-een-concertzaal-fobie’ overhield aan het hele gebeuren.

Wat doe jij?
Hoe zit dat bij jouw (zorg)organisatie? Hoe ga je binnen jouw project om met onvoorziene situaties? Heb je bijvoorbeeld een noodscenario? Of een ‘plan B’? Weet jij om welke informatie en aanpak jouw doelgroep staat te springen wanneer er plotseling iets voorvalt? Is jouw doelgroep gebaat bij geruststellende woorden of juist een gericht actieplan? Willen zij het naadje van de kous weten of is op hoofdlijnen informeren juist effectiever?

Ha projectleider, bestuurder of innovatiemedewerker,

 

Hoe pak jij dit aan in jouw project? Heb je überhaupt zicht op jouw doelgroep en hun wensen? Wil jij hier (samen met jouw projectcollega’s) in één dag zicht op krijgen? Jouw doel en doelgroep in kaart brengen. Zien waar punt A ligt en waar punt B? Ontdekken wat er allemaal op de weg van A naar B kan gebeuren én hoe je hierop reageert? Boek dan een strategiedag. Ik duik tijdens deze interactieve, inspirerende dag samen met jouw team in jullie project. Je krijgt concrete handvatten aangereikt en weet welke stappen je ná deze dag kunt zetten. Kortom: een prachtige teamdag vol nieuwe inzichten. Meer weten? Boek hieronder een adviesgesprek.

Boek hier jouw gratis adviesgesprek

Meld je eenvoudig aan voor een digitaal adviesgesprek (30 min) via het contactformulier)

Terug naar het blogoverzicht.

Terug naar de homepage.