Storytelling, beleving, ervaringen delen, persoonlijk klantcontact… zomaar wat termen die je in communicatieland om de oren vliegen. Het draait tenslotte om het vertellen van JOUW verhaal. En heb je geen verhaal? Dan verzinnen we er een! Want je klant moet weten waar je vandaan komt, wie je bent, hoe jouw bedrijf, product of dienst is ontstaan. Dat is leuk, tot dat iedereen het gaat doen. Dan wordt het vermoeiend, vergezocht en irritant. Dan gebeurt wat gebeurt met zoveel hypes: ze verdwijnen weer. 

“Met Karen van Dutch Lease, hoe was je vakantie? Weekje skiën in Söll was het niet?” De start van een (hooguit irritante) reclame van een leasemaatschappij die zegt persoonlijk contact uitermate belangrijk te vinden. Alles aan het gesprek is geforceerd en in mijn ogen juist het tegenovergestelde van persoonlijk. Het is gemaakt en het achterliggende doel (sales, sales, sales) klinkt in elk woord door. Of de reclame van Weber (BBQ’s) die op overdreven toon kenbaar maakt dat ze geweldige bbq’s bieden die bijdragen aan gezellige avonden met vrienden, heerlijk eten, onvergetelijke momenten en waarschijnlijk ook wereldvrede. Oké, dat laatste zeggen ze er niet expliciet bij. En wat te denken van Super Keukens? Want hoewel de slogan benadrukt dat hun bedrijfsnaam geen verdere uitleg nodig heeft (‘Super Keukens, zo’n naam zegt alles’), leggen ze je tóch graag uit wat je allemaal in zo’n keuken kunt doen. En dat blijkt veel meer dan koken! “In Superkeukens komen verhalen tot leven, worden recepten gekookt en kleurplaten gekleurd. Worden moeders geroemd en vaders helden. In Superkeukens wordt gegeten en gelachen. Ervaar het verschil en ontdek jouw Superkeuken!”

Beleving van wc-reiniger
In elk reclameblok (op televisie en radio) word je doodgegooid met beleving, met verhalen, met ‘het-leven-is-geweldig-en-met-ons-product-nog-geweldiger’ reclames. Zelfs de makers van wc-reinigers zetten storytelling, beleving en ervaring in. Uiteraard is het vertellen van een verhaal aantrekkelijker dan een saaie opsomming van producteigenschappen. Uiteraard is het belangrijk dat je als bedrijf trends enigszins opvolgt en dat je jouw communicatie-uitingen aan laat sluiten bij jouw doelgroep. Maar in mijn ogen varen we te veel mee met trends. Niet elk bedrijf behaalt de beste successen door klakkeloos in te gaan op modegrillen.

Precies op maat! 
Mijn tip? Laat je als eigenaar van een bedrijf, merk of product leiden door je eigen gevoel. Jij weet wie jouw klanten zijn en wat bij hen past. Jij weet hoe je jouw doelgroep kunt bereiken en aanspreken. Je weet misschien niet precies hoe je dat vorm moet geven in taal en beeld, maar hé, daar heb je toch professionals voor 😉 Beleving is goed, afstemming is beter. Benieuwd wat er bij jouw bedrijf past? Plan een inspiratiesessie met Moor Communicatie en laat je verrassen door écht verfrissende en vernieuwende communicatie.


Moor Breekt de Week is een wekelijkse blog van Maartje Bertens (Moor Communicatie). Scherp en actueel. Meer Moor Breekt de Week? Bekijk hier het archief.

-->